Jag och några kollegor/vänner håller på att förbereda en resa till Chile. Tanken är att vi ska åka i februari 2019. Ett av målen är att besöka norra Chile, och en kandidatdestination är San Pedro de Atacama. Jag har tittat runt lite och det finns ett ställe som har fått mycket positiva recensioner, ATACAMA LODGE, http://www.spaceobs.com/en/Atacama-Lodge" onclick="window.open(this.href);return false;. Vi ska försöka tajma in det till nymåne.

Till denna resa vill jag gärna ta med mig egen utrustning, även om det går att hyra teleskop där. Jag hade tänkt att ta med ett par 8x42 (binos) och ett mindre teleskop som jag fortfarande inte köpt än (som går bra att flyga med som handbagage, iaf teleskopet + okular). Vi kommer nog också hyra ett teleskop där (det är bara jag i gänget som har astroutrustning), så då lär vi se till att det blir ett på 12 tum minst (helst större). Här har jag tänkt att antingen köpa en 80 mm APO/triplett ELLER en Sumerian Optics Dobsonian 10 tum. Tipset för denna dobsonteleskop som endast väger runt 10 kg fick jag i en annan tråd här, där jag frågade efter vilka Grab-N-Go teleskop ni har. Här formulerar jag om min fråga något.
Min fråga till er är:
1. Har någon varit i ATACAMA LODGE? Hur var det?
2. Vilken utrustning hade ni tagit med er? Vilken mount/tripod hade ni valt? GoTo? Hade ni bara kört visuellt eller AP?
Tanken med att fråga detta är att få lite idéer på vad jag själv kan ta med mig på en sådan resa. Just nu har jag så många alternativ och jag vet inte vad jag ska välja. Som tur är så har jag nästan ett år på mig att bestämma mig. :-)