NGC2264 Christmas tree cluster - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Mats

NGC2264 Christmas tree cluster - Mats Olsson

Post by Mats »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2264 Christmas tree cluster
Exponering: 24X10min
Fotograf: Mats Olsson
Kommentar: Är det bara jag som fotar nu, eller sitter alla andra och bildbehandlar? Visar i alla fall en liten kon här. Skulle kanske behöva lite mer tid för att bli riktigt bra, men den tillhör det gäng objekt som strax försvinner bakom ett träd så här års, så jag kan bara fota en stund varje kväll. Så här ser den ut efter två kvällar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: NGC2264 Christmas tree cluster - Mats Olsson

Post by Bengt »

Fin bild på julgranen. Bra färgbalans och inte allt för kornig.

Synd att dina stjärnor verkar få så konstig strålning på bilden . Man kan inte tro detta är en bildt tagen med en apo refraktor . Du borde fått pinpoint stjärnor Var ligger felet ? flattern eller något som stör i strålgången?

Bengt
Mats

Post by Mats »

Det där har jag också funderat över. Seeingen var bra denna gång, och delbilderna visar hög skärpa så jag misstänker något i bildbehandlingen. Använder Deep sky stacker och stjärnorna har blivit lite "luddiga" redan på den råbild jag får därifrån.
Mats

Post by Mats »

Du kan ändå ha rätt med din tanke om reducerare. Det kan nog vara en kombination av flera faktorer. Jag använder nu en ny WO typ4 flattener reducer. Om jag jämför den med en WO typ2 som jag tidigare testat tycker jag nog att den tidigare gav vassare skärpa, men sämre flathet i bilden. Fortfarande ser delbilderna ganska bra ut här. Så har jag offrat skärpa i bildbehandlingen för att undika kornighet i nebulosan, den är ju ganska svag. Hade nog behövt ett par timmar till med min färgkamera, den behöver mycket ljus.

Den nya reducern är lite knepig, går inte att få helt rätt avstånd med nuvarande kombination som jag har. Den ska vara designad för WO:s FLT-teleskop men med min kolfiber FLT98 kan jag inte ha mer än 62mm avstånd medan reducern kan ställas mellan 66-85mm. Jag hamnar precis längst fram på fokuseraren. Verkar som om WO har gjort ett litet misstag här, de glömde att kolla alla sina FLT-modeller... Hans på Teleskopservice håller på att undersöka saken.

Det där med reducerare verkar vara rätt knepigt...
Bengt

Post by Bengt »

Tror det är samma varianbla reducerare som jag har till min flt132. Har dessvärre inte hunnit tests min i någon större omfattning.
Det ser dock inte ut som ett fel som har med avståndet mellan lins och chip att göra att göra utan snarare att ditt chip inte sitter rakt i strålgången.

Wo orginal fokuserare tillhör inte mina favorit fokuserare.Är hur lätt som helst att ccd kameran hamnar lite lite snett. För att inte tala om hur lätt den börjar glida . Så snart jag får råd blir det ett byte till en moonlite.

Bengt
Mats

Post by Mats »

Jag tror att du har helt rätt där. Min fokuserare är inte i klass med övriga teleskopet och har en glappighet. Man kan röra kameran lite upp och ner. Helt säkert sitter inte chipet mitt i strålgången. Har bestämt att skaffa en ny stabil fokuserare till hösten.
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

EN första anblick på bilden så tror man att du lider av massa vinjetering men du verkar ha tagit flats på dina andra bilder så jag jämförde lite med andra widefieldbildero ch då ser man den stora svaga nebulosan i bakgrunden stämmer överens med "vinjeteringen" :)

Bra fångat för att vara färgkamera utan H-alpha filter.

Själv har jag inte orkat bildbehandla min bild från igår ännu. Drabbats av rejälv förkylning igen med supertät nästa och elak hosta som gör det mesta jobbigt :oops:
Mats

Post by Mats »

Du får krya på dig, Robert.
Jag har nu tittat lite mer noga på min nya reducer och såg att den främre hylsan satt lite löst. Drog åt den och satte dit reduceraren riktigt hårt mot fokuseraren. Då sitter det betydligt bättre. Får väl skämmas lite över att jag inte såg det tidigare. Tack Bengt för att du kunde se vad det handlade om. Nu får jag testa igen nästa klara kväll.
Mats

Post by Mats »

Så där, nu är det bättre. Har slängt bort 10 suddiga bilder men lagt till en hög med skarpare. Nu ligger där nästan 7h, får nog räcka tror jag. Men nu är det en helt annan bild.

Return to “Bilder”