Ny bild i galleriet Objekt: IC 443 Manetnebulosan Exponering: Ca 120x4 min Fotograf: Lars Zetterlund Kommentar: Manetnebulosan. Fotad med moddad Canon 450 genom en Ascension 80 med TS flattener och EOS clip-in filter
Härlig bild Lars på ett objekt jag aldrig gett mig på. Tycker du lyckats riktigt bra med den och även Rosetten. Jättefina stjärnfärger och fina detaljer "på toppen" av nebulosan. Små fina linjer kan man ana där. Guidningen ser ut att ha stämt perfekt och ja, bara applåder härifrån!
Jag har heller aldrig gett mig på detta objekt och jag vet inte vilken kvalitet man kan få fram med våra digitalkameror.
Men jag skulle föredra en inte så hårt processad bild utan en med mörkgrå bakgrund och inte så mycket rött i bilden. Den har börjat saturera i bakgrunden på ställen där det inte finns någon nebulositet.
Men naturligtvis är den fin som den är men allt kan ju förbättras
Hälsningar
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Jättefin bild på denna nebulosa. När man ser din fina bild på den blir man sugen på att prova själv (inte för att det verkar bli några hål i molntäcket på ett tag)
Kanske att bilden är lite för röd. I alla fall de svagare stjärnorna skulle ge mer liv åt bilden om alla inte är svagt röda. Det är lätt att få stjärnorna lite för röda då man vill få fram en svag röd nebulosa. Jättefinbild men får du fram lite mer neutrala stjärnfärger blir det kanon :
Hej Micke, kul att du gillade bilden. Guidningen funkade som du säger riktigt skapligt trots halvtaskig seeing den här gången. Kanske fick lite bättre balans än jag brukar.
Robert och Timo, det är nog så att jag fläskat på lite mycket med Falu rödfärg och belysning. Man sitter och justerar lite till....och lite mer kanske...bara lite till... och sen har man gradvis gått lite för långt.
Jag har provat att göra om den, men hittar inte riktigt rätt eftersom jag inte kommer ihåg hur jag gjorde första gången. Gradienterna har jag svårt att göra något åt. Det är därför bakgrunden får bli så mörk. Jag låter originalet ligga kvar och länkar in en arbetskopia där jag varit ganska försiktig, men jag vet inte om det är för mycket eller för lite av färg och ljus.
Som vanligt tacksam för era kommentarer.
/Lasse
Hej igen,
testade att separera färgerna för att se hur mycket blått du har och kameran har inte registrerat mycket i de blå våglängderna.
Mer blått och även grönt hade gett dig en bättre färgbalans. Då hade du fått fram mer av den gula stjärnan till höger och en blå upp till vänster.
Testade att ljusa upp den i photoshop och det går bra men om den är bättre då är en smaksak.
Har "graderat" exponeringarna innan så du bara har med de bästa eller tog du med allt ?
Hälsningar
Timo
Med Astronomiks clip-in filter som jag använder så får jag med det röda men tappar lite av det blå (av vad jag läst mig till). Jag har ett IDAS LPS filter också och där är det tvärtom. Det skär lite mer i det röda, men jag får med det blå. Det är därför jag försökt att använda Astronomiks filter till röda nebulosor och IDAS till blå, men det är förstås ingen fri lunch någonstans. Jag misstänker i alla fall att det är där "felet" ligger.
När jag valde ut bilderna skummade jag snabbt igenom alla och tog bort ett par enstaka där guidningen fallerat, sen lät jag DeepSkyStacker välja de bästa 80 %-en.
Jag har i alla fall jobbat mig fram till en bild som jag känner mig lite mer nöjd med. Den ligger lite emellan den ovan och ursprungsbilden. Jag låter originalet ligga kvar ett tag eftersom jag länkat bilden därifrån till AG:s forum och där går det inte att editera ett första inlägg, så jag tror bilden försvinner om jag byter ut den nu.
Då känns det som om du gjort det mesta man kan göra !
T.o.m. graderat och bara tagit med 80% och uppåt.
Bra att du fått fram en bild som du är nöjd med, det är ju ändå först och främst en själv som skall bli nöjd i slutändan.
Tycke och smak gör ju att man aldrig kan göra alla nöjda
Hälsningar
Timo