IC342 Ny version - Timo Nordberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Timo

IC342 Ny version - Timo Nordberg

Post by Timo »

Här kommer en ny version av IC342.
Har två versioner, en som är lite mer rödaktig och stämmer mer med verkligheten och så denna där jag dragit fram det blåa mer.
Den skulle behöva kanske 3 ggr mer exponering i blått för att "jämna" ut färgerna.
OBS ! Har kört bin 1x1 i RGB och slängt in en luminans i R-kanalen så den egentliga luminanskanalen fattas. Men efter ett test gav den inte mer detaljer så därför finns den inte med. Har bearbetat den mycket mer än jag egentligen vill göra med en bild Men har man inte tillräckligt med exponeringstid så får man kompromissa - eller hur Terje ?
Nu får det vara för min del. Jag lägger ut båda versionerna på min hemsida.
Om den kommer i större storlek - nej inte denna gång. De exponeringar jag skulle använt för det kan jag inte godkänna. Behöver i så fall ta fler men har nog lust att börja på ett annat objekt nu.
Timo
IC342v00.jpg
IC342v00.jpg (232.1 KiB) Viewed 3760 times
Ny bild i galleriet
Objekt: IC342
Exponering: /RGB3*20 bin 1x1
Fotograf: Timo Nordberg
Kommentar:
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
skafar65

Re: IC342 - Timo Nordberg

Post by skafar65 »

Hej Timo

Kul att se ett resultat från dig också! Vad ska man säga om bilden då? Fin i sin helhet, snygga detaljer i centrum, lite rosa och smått format. Levererar inte din kamera större bilder? Jag hade nog skärpt upp den lite mer och minskat stjärnorna?

Guidningen helt OK men inte 100%? Ser en liten dragning upp mot "vänster", eller? Men inget som stör nämnvärt, mina bilder brukar ha betydligt mer av den varan :D

Stort plus för udda objekt! Skulle vara kul att se en bild på ett vanligt objekt så man fick en referens att jämföra med. Känner du annars att du fått rätt på allt?

Mvh //Micke
Timo

Post by Timo »

Hej Micke,

formatet beror på att jag inte normalt jobbar med Maxim i bildbehandling så jag angav inte vilken exponering som "bestämmer" formatet.
Hade inte tid och kommer inte att ha tid med en ny bildbehandling de närmaste veckorna så detta blev en s.k. snabbis.
Som jag skrev så blir denna galax ofta en aning röd p.g.a. stoftet i Vintergatan. För att få fram mer gult och blått, om vi nu kan det här i Norden, så måste jag exponera mer. Visst kan man trixa till i bildbehandlingen också, vi får se vad jag gör så småningom.
Stjärnorna är runda och fina fast 20 minuters exp. Det som ser konstigt ut är att jag har fått vrida luminanslagret lite för att passa in på färglägret och det blev inte helt rätt i Photoshop.
Förresten, är det någon som vet varför luminanskanalen vrider sig någon grad när jag klistrar in den ovanför färgkanalen ? Den lägger sig alltså inte bara ovanpå utan vrider sig en aning medsols. Gång på gång. Har provat det många gånger men samma sak alltid.....
Den kommer att se skarpare ut så småningom då jag även arbetat lite med luminanskanalen. Nu har jag bara stackat den och inte gjort något mer innan jag la den på färgkanalen. Tidsbrist som sagt.
Likadant kommer storleken på stjärnorna ändras en del då jag inte anpassat storleken mellan de olika färgerna utan behållit ex. de lite kraftigare stjärnorna i röd kanal. OBS ! en refraktor ger ofta större stjärnor i blå kanal men det får jag inte med min Cassegrain.
Timo
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Tjusig bild på denna ytljussvaga galax. Saknar också en större variant.
Timo

Post by Timo »

Robert,

det kommer så småningom.
Kanhända att Bengt får sin version klar väldigt snart så då blir det en större variant som läggs ut. Om vi godkänner Bengts trixande förstås :D
Han har kanske t.o.m. dragit ner på stjärnorna storlek.
Timo
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Bara han inte lägger till konstgjorda spikes så :)
Bengt

Post by Bengt »

För oss som provat på denna väldigt ljussvaga galax tidigare så är det redan på den snabba ihopslagningen hundra gången bättre än mina gamla försök.
Redan klart bästa bilden i år som jag sett kvalitetmässigt med tanke på den skalan du plåtar i Timo. Råbildernas stjärnor är överraskande runda.

Ska bli skoj att leka lite med råbilderna. Är övertygad du Timo fixar din bildbehandling säkerligen minst lika bra. Kul jämföra hur en sbig råbild ser ut jämfört med hur tex h9an.Förstår nu varför det inte funkar bildbehandla dessa ccd bilder utan darks . Blir en bild som man får ta god tid på sig för att få ut det mesta ur.

Skulle nästan hellre vilja ha en antispike på detta objektet Robert.Får snacka med Noel om han kan bygga nya pluggin till det :D

Bengt
Timo

Post by Timo »

Nu har ni en ny variant här.
Har också ändrat texten så läs gärna den.
Timo
Robert
Site Admin

Re: IC342 Ny version - Timo Nordberg

Post by Robert »

Trevlig balans nu melan det röda och blå. Bra jobbat!!!
Bengt

Post by Bengt »

Den lyckades du med att få till fint Timo. Gillar dess naturliga look.

Du lyckades klart bättre än jag i mina försök. Lite otur med de där bilderna som du fick sålla bort på grund av de hade fått fel fokus. Men det visar ju slutbilden att det är bättre skrota dåliga bilder än ta med dem.
Tummen upp här!
Bengt
Timo

Post by Timo »

Bengt,
tack !
Men man blir väl aldrig riktigt nöjd märker jag.
Får nog införskaffa en motorfokus från Hans eller Lyra som jag bygger om till att passa min Cassegrain.
Dessa stora tuber är mycket känsliga vad gäller fokus och atmosfäriska förhållanden. Så ett tag har du bra skärpa som sen 30 minuter senare inte alls är bra.
Så att automatisera tagningarna kan jag inte göra under vissa delar av året har jag märkt. I augusti/september är det klart bättre förhållanden och även i april då atmosfären ofta kan vara relativt torr men då det ju tyvärr börjar bli ljust igen.

Kanske jag stackar om bilden i Images Plus eller annat program för att se om jag får stjärnorna i kanten att passa ihop bättre. Nu är de som diffusa fläckar och det är de inte på rååbilderna.

Timo
GAIS

Post by GAIS »

Jag tycker du skall vara nöjd.
Den kan säkert bli lite bättre med mer exponering o behandling, men den ÄR redan bra.
Det enda man skulle gilla är att det fanns lite mer himmel runt galaxen... men jag vet problemet.

Kör nått nytt nu istället.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Timo

Post by Timo »

Hej Mattias,
tack , och jo, jag är nöjd, det är inte den lättaste galaxen att ge sig på.
Är redan nere på f6.2 från f11.5, tror inte det finns en så bra reducerare för överkomligt pris så att jag får större synfält.
Men jag är glad att ha kommit ner så långt.
Japp, nått nytt skall det bli, får bara bestämma mig först och givetvis, en glugg i molnen :)

Hoppas din semester gick utan missöden !

Timo
Terje

Post by Terje »

Jag vill bara påpeka att trots att det är en utmärkt bild sp kan vi inte tillåta fusk med exponerinstiden! med en 10-12 timmar mer exponering kan resultatet bli riktigt hyfsat :)
Timo

Post by Timo »

Terje har talat och orden är visa !
Timo

Return to “Bilder”