Objekt: Lyrid meteor shower
Exponering: 30 seconds, ISO 1600
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Zenitar 16mm, f/2.8 (fisheye)
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Efter nattens bravader i kyla och moln håller jag nu på att gå igenom bilderna. Den här kan vara en Lyrid meteor. Ser dock lite misstänkt avklippt ut, skall kontrollera med Björn Gimle om det kan vara en satellit. Det syns också två andra parallella spår som definitivt är satelliter.
Tiden är i UT och korrigerad för kamera klockans fel. 22:35:25 UT, 00:35:25 lokal tid. Från ca 00:40 lokal tid var det relativt fritt från moln.
Satellit spåren är normalt mycket svagare och långsammare så de återkommer på flera efterföljande bilder. Några få satelliter var verkligt starka men ingen av dom med på bild vad jag kan se.
Visuellt såg vi kanske 6 till 8 relativt starka meteorer, en del hade andra riktningar och tillhörde därmed inte Lyriderna.
Bilderna är tagna med 30 sekunders exponering vid ISO1600 och bländare 4.0, pausen mellan bilderna är 5 sekunder. Normalt brukar gränsen gå vid 20 sekunder och ISO800, f/4 pga av ljusföroreningarna. Totalt blev det kanske 120 bilder som är användbara.
Platsen är Vissvass vid naturreservatet Tyresta i Stockholm som jag skrivit på annat ställe om. Nästa gång blir det dock Spirudden som ligger söder om denna plats, för här i Vissvass sätts tyvärr gatbelysning upp under hösten. Bilderna visar att platsen var relativt mörk jämfört med andra platser jag brukar vara vid här i Stockholm. Den visuella upplevelsen var dock att det inte kändes speciellt mörkt. Ingen måne.
Jag har också tagit 30 st darks eftersom den här typen av bilder inte lämpar sig för dithering om man till ex. skall göra en time lapse av det.
Här är hela bilden ocroppad, ca 180 grader på diagonalen och det är Jupiter vi ser till höger nedtill: /Lars

Klicka for att se stor version av bilden