Började koda idag och startade med en slags hybrid. Align sköter jag fortfarande via DSS (+export till CSV fil), men själva stackningen sker i eget C# program. Än så länge bara en super simpel monokrom medelvärdesstackning. Något som underlättade var när jag läste att Nebulosity använder pixel align istf sub pixel align.
Craig Stark skriver så här på sin blog (http://www.stark-labs.com/help/blog/fil ... arison.php" onclick="window.open(this.href);return false;):
Dels är det såklart simplare att implementera detta, men det är sjukt mycket snabbare också! Kunde stacka 213 bilder (visserligen små) på 8,4 sekunderThe big difference between "translation" and "translation + rotation (+ scaling)" is that when doing a translation-only alignment, Nebulosity does not resample the image. It does "whole pixel" registration. This sounds worse than "sub-pixel" registration. Isn't it better to shift by small fractions of a pixel? Well, it would be, except for the fact that when you do so, you need to know what the image looks like shifted a fraction of a pixel. That means, you must interpolate the image and interpolation does cause a loss of sharpness. So, you're faced with a trade-off. Keep the image exactly as-is and shift it by whole pixels or resample it and shift it by fractional pixels.

Här är en bild jämförelse, min stackare till vänster och DSS till höger. Båda är körda utan darks eftersom jag inte hunnit lägga in dark subtraktion ännu. Tycker man ser tydligt att det blir grynigare med "whole" pixel aligning. Craig menar ju att det är en trade off och att den suddigare interpolationen som blir i tex DSS inte nödvändigtvis är bättre. Svårt att säga, jag tycker nog DSS ser bättre ut

Har en liten roadmap för sommaren:
- Automatic frame aligning
- FWHM analysis
- Dark subtraction
- Background normalization
- Median stacking
- Average stacking with rejection
- Subpixel stacking
- Derotation
- Support RGB images