Objekt: Holmberg II Arp 268
Exponering: LRGB = 188/56/68/98 min
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Timo skrev om en obs han gjort av Holmberg II (Arp 268, UGC 4305. PGC23324), en dvärggalax som ligger ca 10 miljoner ljusår bort i M81-gruppen och jag nämnde då att jag råkat fota den dagen före. Det visade sig att den behövde lite mer exponeringstid så jag fick samla lite mer fotoner tidigare den här veckan för att det skulle synas något men här är i alla fall en bild om än fortfarande ljussvag.
I och med att den ligger så pass nära och är en av få som inte störs av tyngdkraften från andra närliggande galaxer så har man kunnat studera stjärnbildning på ett annorlunda sätt.
I Holmberg II finns en mängd gigantiska bubblor av glödande gas som uppstått från gamla stjärnor som i slutet av sin livscykel blåst bort det kvarvarande omkringliggande material som den uppstått ur. När stjärnorna sedan smällt av som supernovor har chockvågor från dem hunnit ikapp, tryckt ihop och hettat upp materialet så de ser ut som glödande skal på den här Hubble-bilden som visar en del av galaxen:
https://cdn.spacetelescope.org/archives ... c1114a.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
I de här skalen sker ny stjärnbildning och sen återupprepas processen igen och igen. I en galax med tätare massa skulle de här skalen förstöras av gravitationen från omgivningen.
Och det är inte det enda speciella med Holmberg 2. Det finns 3 starkare stjärnor i vänsterkant på min bild av galaxen. Strax ovanför den övre av de 3 ligger det som en liten blå knut. I den knuten finns det en extremt stark röntgenkälla. Det finns en del spekulationer om det är en neutronstjärna eller ett svart hål eller något annat som är upphovet till röntgenkällan men i de senaste abstrakten jag läst så har man hittat en jet som man anser måste komma från ett mellanstort svart hål.
Edit 170403: Det var svårt att orientera min bild mot Hubblebilden i länken så jag roterade min så de stämmer bättre överens. Jag klippte också in en förstoring så man med lite god vilja kan se några bubblor. Enklast till vänster om den största av de 3 stjärnorna i inklippet.
/Lasse

Klicka for att se stor version av bilden