Det var fullmåne också

Ja, tror det var den här bilden av Emil som fick mig att börja testa. Han kör med ASI 174MM i detta fallet.AstroFriend wrote:Kanske dags att tänka om nu med dagens kameror hur man sätter upp sitt fotosystem.
Tack, jag kommer fortsätta skriva då och då även om jag nu har testat det mesta som jag ville kolla av. Bla vore det intressant att se vad större aperatur kan ge för möjligheter. Skulle tex vilja testa med en SkyWatcher GoTo dobson. Tyvärr inget teleskop jag har råd att köpa bara för att "labba" medMartin F wrote:Jag tror vi är många som följer ditt experimenterande med stort intresse, även om i alla fall jag inte har så mycket att tillföra diskussionen
Tack Lazze, det är rena Lum-bilder, inga filter.Lazze wrote:Fint fångat![]()
Jeten ligger på min att-göra lista men kommer nog att få vänta ett tag till.
Använde du någon typ av filter när du fotade den eller är det rena Lum-bilder?
Nej har helt slutat med guidning (separat guidescope). Tar bara massa tid att ställa in och orsakar mer problem än den löser för mig just nu. Jag kör en väldigt simpel polinställning som tar ca 2 minuter. Efter det så kan jag oftast köra på i 30-60 minuter innan jag måste justera riktningen i de sällsynta fall när jag gjort längre integrationer.stoffe wrote:Jag undrar om du använder guidening? Fotar man med korta exponeringar så kan man guida med samma kamera som man fotar med. Jag har testat lite på det sättet med planetfoto.
Tack Lasse!Lazze wrote:Grattis till medaljplatsen![]()
Har själv till slut skaffat en CMOS-kamera och ska prova på lite kortexponeringar för att se om jag kan göra mig av med guidningsbehovet. I alla fall där det inte behövs mycket smalbandstid.