Jag åkte upp i fredags i god tid i strålande väder vilket vi hårt prövade amatörastronomer inte har sett så mycket av den sista tiden. Alldeles innan jag åkte hade jag kollat prognoserna på både SMHI och YR.no, de lovade klart och fint väder natten mellan fredag och lördag och mulet och snöfall på lördag kväll. Det var bara att hoppas på att det skulle hålla.
Efter att ha installerat mig och träffat gamla bekanta och en del nya ansikten så började jag rigga upp mina teleskop medan det fortfarande var ljust. Jag hade tagit med mig både min Celestron C8 med GoTo och min 12" Dobson. Tanken var att göra en del jämförande observationer under natten. Timo Karhula riggade upp sin 12" Dobson i närheten.
Mörkret föll och vi började observera. Det första objektet efter alignmentproceduren med C8:an blev M77 som syntes rätt bra trots att himlen inte var mörk än.
Under den tidigare delen av kvällen observerade jag tillsammans med andra deltagare främst Messierobjekt, bland annat ägnade vi en stund åt M97 Ugglenebulosan som vi observerade med olika filter. Vi tittade även på Venus och Mars, och lite senare på galaxgruppen Hickson 44 i Lejonet. Jupiter fick en del tid senare på natten. Seeingen var ganska bra och Jupiter såg fin ut.
Längre fram på kvällen la jag en hel del tid på att observera M101 med omgivningar på jakt efter två av de H-II regioner som finns i dess spiralarmar. Jag hittade till min stora glädje en av dem, NGC 5447. Den andra såg jag inte så den får bli ett framtidsprojekt när jag träffar på någon med ett rejält stort teleskop på någon stjärnträff

Klockan började bli mycket men jag körde på och observerade Herschel 400-II objekt i Crater (Bägaren), Virgo (Jungfrun) och så småningom, långt fram på natten i Libra (Vågen) och Serpens (Ormen). Flera hittade jag men andra lyckades jag mindre bra med men det var inte så konstigt för många av dem var rejält svåra. Jag har skrivit mer om det i min tråd om jakten på Herschel 400-II objekten.
På sluttampen var det bara jag och Timo kvar ute men vi obsade på med glatt humör! Klockan 05.20 lokal tid obsade jag mitt sista djuprymdobjekt: NGC 6070 i Ormen.
Som avslutning på passet obsade vi även en ganska diffus Saturnus långt nere på himlen och betraktade även Skorpionen med stjärnan Antares som nu hade stigit upp i söder.
Plötsligt fick Timo syn på en meteor som rörde sig relativt långsamt i sydost, vi såg den över Lysvik, och det visade sig senare efter kontroll med en av deltagarna på VSP att den meteor som vi hade sett hade registrerats och den hade gått ner i Östersjön. Fascinerande.
Nu var det hög tid att komma i säng och efter att ha plockat ihop utrustningen landade jag i bingen vid 06, trött men väldigt nöjd.
Lördagen var mycket givande med intressanta föredrag och tillfällen att prata med andra amatörastronomer. Under poängpromenaden såg jag tecken på att vädret skulle ändra sig. Det började mulna... På lördag kväll kom snön och kvällen tillbringades med föredrag och astronomisnack. Jag gick dock och la mig ganska tidigt för jag var rejält trött efter kvällen/natten innan.
Söndagen innehåll även den ett par givande föredrag innan det var dags att packa och åka hem igen.
Jag vill passa på att tacka alla de som har arbetat med Värmland Star Party 2017 för ett väldigt trevligt arrangemang och jag ser redan fram emot att åka upp till Lysvik 2018!
/Torbjörn