Jag använder QHY Polemaster när jag åker ut. Fungerar perfekt och man blir lite bortskämd över hur snabbt och exakt det blir. Men jag saknade ett sätt att få till det när jag ställde upp monteringen på balkongen där jag bara har sikt söderut. Så jag gjorde så här. Jag började med att slå ner tre inslagsmuttrar i golvet för att alltid få tripoden i samma läge:

Sedan tog jag locket från Polemaster-adaptern och monterade en liten laser från Kjell i. Kostar 150 kronor:

Monterat på min HEQ5 ser det ut så här. Jag matar numera 3 volt från en batterilåda, också från Kjell:

Sedan ägnade jag åtskilliga timmar för att drift-aligna monteringen manuellt. Jag använde D.A.R.V.-metoden. Efter lite mätningar och räknande kunde jag skriva ut en "måltavla" att montera nära balkongtaket. Den ser ut så här, med laserpunkten i den lilla mittcirkeln:

Nu kan jag snabbt bära ut monteringen och mha lasern få till en polinställning på oftast 0,1 grader. Även i fullt dagsljus. Går ju lika bra att applicera på andra monteringar...
Christer