Jag fick häromdagen från tillverkaren tillbaka version 3 av kretskortet som innehåller bildsensorn och de analoga delarna av kameran. Kretskortet är krympt till 75 x 75 mm och jag har tagit bort servot för slutaren, slutaren kommer jag att montera i kamerahuset när den behövs. Jag har också valt att använda kablar för att koppla ihop ccd kretskortet med datorkortet i stället för kontakter som jag använde tidigare för att göra det möjligt att även använda kylfläns i stället för vattenkylning. Det är så att för att få plats med en kylfläns kan inte processorkortet sitta under ccd kortet så då behövs kablar för att korten ska kunna sitta bredvid varandra. Kretskortet är fortfarande onödigt stort för Sony ICX-424 sensorn men samma kort är tänkt att bara med små modifoieringar att kunna användas för större Sony och Kodak sensorer när konstruktionen är verifierad.
Jag känner mig ganska säker på att den här drygt den tredje versionen av ccd kort ska fungera tillräckligt bra för att det hela ska sluta som en användbar kamera så därför så tänkte jag att ni här skulle få följa med när jag löder ihop och testar kortet så ni får en uppfattning om hur det går till om det skulle vara fler som vill prova att bygga en egen kamera när den väl är klar. Det kostar så lite extra för mig att beställa 25 kretskort i stället för 5 så det kommer att finnas kretskort över. Med dagens låga priser på optik så är det väl bra mycket rimligare att tillverka sin egen CCD kamera i stället för att slipa en spegel som amatörastronomer med framgång har brukat göra. Jag tror också att det också även för en icke elektronikkunnig lär vara bra mycket enklare att tillverka en kamera än att slipa en spegel.

Så här ser det tomma kortet ut, 75 x 74 mm, plats för bildsensorn i mitten med ett hål där kylfingret ska sticka upp. Det trasiga hörnet uppe till höger beror på ett fel i borrfilen som jag skickade till korttillverkaren, tur att det extra hålet inte hamnade mitt i kortet!
Som ni kanske ser så har jag nu använt nästan enbart ytmonterade komponenter, något som jag kanske kommer att ångra, de minsta komponenterna är löjligt små.

Här har jag lödit dit de två kontakterna för anslutning av drivspänningen på +/-18V och klockpulserna från processorn som sitter på det andra kretskortet som ännu inte är klart.

Här har jag satt dit de komponenter som behövs för att omvandla och filtrera de inkommande spänningarna på +/-18V till +/-15V som är huvudspänningarna som används internt på ccd kortet. Jag har också anslutit de externa +/-18V drivspänningarna till kabelstumpen för att se att det hela fungerar innan jag löder dit ytterligare komponenter, det gjorde det, 15V överallt där det ska vara på kortet och ingen oroväckande hög strömförbrukning.

Här sitter ytterligare tre spänningsomvandlare installerade, två stycken fasta för 5V, två olika för samma spänning för att inte störningar ska spridas på kortet mellan kretsarna. Dessutom en variabel som ska ställas in på -7,5V som ska skickas till ccd'n, den spänningen justeras med den lilla beiga trimpoten längst ned till höger på kortet. Nu finns även 5 och -7,5 överallt på kortet där det ska vara och allt ser bra ut. I den här typen av konstruktioner är det viktigt att spanningarna kommer fram i rätt ordning när man slår på strömbrytaren annars kan elektroniken ta skada, därför får spänningsomvandlarna sina drivspänningar i en viss ordning.

På den här bilden ser ni också att jag faktiskt har lyckats löda fast de minsta komponenterna, det är de rusktigt små grönaktiga filtren som ska skydda mot störningar som kommer in via kablarna. Dessutom så sitter även de två IC kretsar som snyggar till klockpulserna på plats. Klockpulserna som kommer från processorn kan behöva jämnas till innan dom används för att skicka styrsignalerna till bildsenorn. En ccd sensor styrs av i det här fallet totalt 8 elektroniska strömbrytare som används för att transportera bilden pixel för pixel ut från ccd'n.

Nu har jag också satt dit de två lite större IC kretsarna som är de elektroniska strömbrytarna som styrs av processorns klockpulser. De här strömbrytarna skickar styrspänningar till ccd'n för att hantera exponering och bildtransport. Nu krävs lite mer omfattande tester att alla klockpulser finns på plats innan jag löder vidare. Testerna går till så att jag ansluter en standard testmodul som innehåller en sådan processor som jag tänker använda, när den laddas med rätt programvara och ansluts via kablarna och skickar sina klockpulser så kan jag se att styrsignalerna som kommer ifrån de elektroniska strömbrytarna ser riktiga ut.
Återkommer strax hoppas jag...
Anders