Norrsken just nu
Re: Norrsken just nu
Jäkla moln här... 

- Katarina H
- spamtest: JA
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Nejdå, det syntes i uppsala genom mulen himmel också.
Det här var 19:03 hos mig uppe i Norrland.
Det här var 19:03 hos mig uppe i Norrland.
- Katarina H
Fräckt med fish-eye-foto. Det blev bara ännu häftigare för en stund sen. Det blev plötsligt två gröna "glödar" och plötsligt började en röra på sig som en slingrande orm och bredde ut sig till band. Sååå häftigt!!! Aldrig sett så fint norrsken här nere!!!!!! Lyckans ost mig själv som fick se detta
Katarina

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Det har varit aktivitet ikväll och nu började det precis om med ett utbrott. Relativt klart! 

Årets sista norrsken skådat, väntar mig att det blir mer aktivitet senare framåt tolvslaget. Vi har klart uppe i norr så chans på fyrverkerier och norrsken.
Vid 21:40 bröt det ut ett riktigt fint skådespel. Nu har det lugnat ner sig igen men det kan ju återkomma med lite tur 

Såhär såg det ut hos mig på nyårsafton från ca 21:28-23:05
Väldigt snyggt fångat
- bättre med naturens eget fyrverkeri än de traditionella.
Ragnar

Ragnar
- Kroppefjäll
Håller med Ragnar! Och du verkar bo på ett lämpligt ställe för allehanda astronomiska observationer, förutom möjligen mot storstaden i ost då. Blir avundsjuk!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
COBS signatur MANad
Sent from my phone using Tapatalk.
Sent from my phone using Tapatalk.
Tack så mycket och jag håller med! Men hade varit kul att få med båda nån gångragge wrote:Väldigt snyggt fångat- bättre med naturens eget fyrverkeri än de traditionella.
Ragnar

Det är mycket bättre än att bo mitt i stan ur den synpunkten det är då säkert. Bor i utkanten av byn dessutom. Det som lyser riktigt skarpt mot stan är en skidbacke, den är inte alltid igång lyckligtvis.Kroppefjäll wrote:Håller med Ragnar! Och du verkar bo på ett lämpligt ställe för allehanda astronomiska observationer, förutom möjligen mot storstaden i ost då. Blir avundsjuk!
Tack! det är två kameror. En fisheye och en vidvinkel. Flyttade runt vidvinkeln mer för att få olika vyer och lät fisheye fånga längre sekvenser söder/norr.Martin F wrote:Jisses vilket skådespel!! Och imponerande snyggt fångat. Hur många kameror hade du igång?
Åter till ämnet. Det är relativt bra norrsken just nu, ganska högt upp kanske centrerat över kiruna men jag ser det ganska bra här från kusten! Det är ytterligare ett coronal hole som påverkar oss just nu.
Samma fenomen fortsätter att påverka oss idag, ser norrsken precis nu och det får sägas är tidigt. Så det här kan bli spännande ikväll.
Opp i Lule är det väl alltid norrsken?tortap wrote:Samma fenomen fortsätter att påverka oss idag, ser norrsken precis nu och det får sägas är tidigt. Så det här kan bli spännande ikväll.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA