Objekt: Måndimbåge
Exponering: 20 sek. ISO 280
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 14-24/2,8
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: Genom åren har jag sett många olika ljus och himlafenomen men något jag länge velat se men inte lyckats med är en så kallad måndimbåge. En dimbåge upplyst av månen. Men så, nu natten den 17 december fick jag äntligen se min första måndimbåge, dessutom tillsammans med ett litet norrsken.
Jag hade egentligen inte tänkt åka ut men jag såg att det var lite norrsken på gång så jag packade mina saker och åkte iväg. Efter att ha konstaterat att norrskenet inte var så kraftigt som jag hoppats, tänkte jag först åka hem, men bestämde mig för att åka till ett annat ställe och göra en sista koll.
Efter att ha parkerat bilen och gått ett par hundra meter längs Storsjöns strand, släckte jag pannlampan och tittade upp mot himlen och såg då denna måndimbåge. Med skakande och ivriga händer packade jag snabbt upp kameran och fick några bilder innan vinden blåste bort bågen. Det första som slog mig var att den var så otroligt mycket vackrare än jag föreställt mig, otroligt häftig syn som jag hoppas få se igen.

Klicka for att se stor version av bilden