Nytt projekt - IC 342

Bilder från galleriet
Post Reply
Timo

Nytt projekt - IC 342

Post by Timo »

Ändrat bilden lite. Bättre kontrast men bakgrunden för svart. Ändrar det på den slutgiltiga bilden. Timo

Mitt nya projekt är IC342, en av mina favorit galaxer. En del av luminansen, 1,5 timmar ser ni här. Färgen är inte tagen än.
Har ju haft problem med att få in hela galaxen på chipet men nu när jag fått min Astro-Physics 0.67x reducerare så fungerar det bättre.
Fick ner f-talet till 6,22 (från f/11,5) när denna bild togs.
Och den reduceraren heter duga när det gäller tuber från f9 och uppåt.
När denna bilden togs hade jag ett avstånd av 14 cm mellan chip och reducerare. Filterhjul och adaptiv optik bygger rätt så mycket.
Men stjärnorna blir runda ut i kanten och ännu bättre blir det när jag tar av AO-8 enheten, då blir jag av med vinjetteringen också. För lite vinjettering blir det tyvärr men den kan man ju arbeta bort fast jag inte gjort det än.
Till denna bild var AO-8,an avstängd för att polinställnigen var för dålig, då tappar den guidestjärnan relativt fort.
Guidefelet var +- 1,3 och ibland +-1,6 pixlar så jag trodde inte att stjärnorna skulle bli så runda som de blev.
Att få den mycket skarpare än så här är svårt då den som bekant är belägen bakom en del av Vintergatsbandet och skyms av stoft. Och kräma på med DDP och Galaxy Dust Enhancer gör jag inte, då ser stoftbanden onaturliga ut även om de syns mer. Det är en delikat process det här med bildbehandling och jag är väl extremt nogrann med att inte överbehandla. :wink:
Vixen 260L Cassegrain / ST2000XM CCD / 6 x 15 min luminans / Guidat med CCDops då maxim flippade ur.
Align och combine, sigma median, aningen DDP (istället för levels/curves) i ImagesPlus, smoothing Paint Shop Pro, JPG conversion i PS CS .
Timo
Attachments
ic342l2.jpg
ic342l2.jpg (211.63 KiB) Viewed 2288 times
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Re: Nytt projekt - IC 342

Post by Robert »

Kanonfin bild på den svaga galaxen. Ser fram emot en färgbild senare.
Timo

Post by Timo »

Tack för det Robert.
Men bättre måste den bli med ytterligare en omgång luminans som då är nästan självrensande vad gäller bruset.
Och för ovanlighetens skull har jag ju planerat att lägga till färg också.
Behöver få det gjort inom en månad så jag hoppas på fint väder.
Timo
Timo

Post by Timo »

Uuups,
kom precis på att jag lagt in bilden på fel sätt, alltså inte via galleriet :oops:
Timo
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Timo

Jättekul att se en bild från dig igen! Det är som dom stora högtiderna jul, midsommar och födelsedag. Lite speciellt och alltid lika kul! Tycker du fått till en kanon bild här! (Brukar du inte lägga in bilderna så här föresten) :) Välbalanserat bildbehandlad måste jag säga. Inget utbränt centrum här inte!

Ha det gott! //Micke
Timo

Post by Timo »

Är det så illa så får jag skärpa mig. Vill inte bara stövla in under högtiderna :wink:
Du har rätt Micke, har lagt in det så här tidigare men aldrig för att vara motvals, ren tankspriddhet bara....
Ja, lätt bildbehandling bara men det skal inte behövas alltför mycket om man har tillräckligt med tid.
Måste bli några kortare exponeringar också för att bevara centrum, för på den slutgiltiga bilden vill jag troligtvis ha lite ljusare spiralstruktur och då bränner man lätt de ljusaste delarna. Fast den här galaxen har inget "ljusstarkt" centrum.
Vi får se hur vädret blir senare ikväll.
Är sugen på att ta färgen så snart som möjligt.
Timo
Bengt

Post by Bengt »

Skönt med lite ögongodis i pauserna från mitt husrenoverings projekt.

Kanonfin Timo!
Timo

Post by Timo »

Hej,

under de tungt hängande skyarna har jag dragit fram en bättre kontrast i bilden. Bakgrunden är förstås för svart men det blir den inte på den slutgiltiga bilden. Intressant att man kan dra fram så mycket i denna galax. Är ju tydligen inte helt omöjlig att få hyffsad fast en stor del av det blå ljuset filtreras bort av stoftet i Vintergatan.
Lite färg till denna bara vädergudarna är mig nådig.
Timo
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Hoppas det blir klart så du kan färglägga den nån gång och lägga in den i galleriet med. :D
Timo

Post by Timo »

Lovar att sätta in den färdiga bilden i galleriet.
Timo

Return to “Bilder”