NGC6888 The Crescent Nebula - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC6888 The Crescent Nebula - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6888 The Crescent Nebula
Exponering: 40 min 10x4
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Ok, det blev en annan bild också! Inte på Bubblan då. Körde i natt, gick och la mig, halvslumrade och kikade ut vid halv tre tiden. Då var det helt mulet! Vet inte om en del slöjmoln påverkat denna bild. Inte så många bilder på den här annars på detta forum och för att visa att jag kan ta på annat än Bubblan så fick den också komma med.

Nu vet jag hur allt fungerar. Jag är redo för en fin natt, då ska det snurras på filtersnurran :)

//Micke

Image
Klicka for att se stor version av bilden
GAIS

Re: NGC6888 The Crescent Nebula - Mikael Skafar

Post by GAIS »

Jag är bara glad att du levererar bilder - o inte problem.
Mina löstes igår - back on track
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Kul med en trevlig Crescentnebulosa bild. Den hade nog fotats mer om den inte hade legat i svanen och fått konkurrens av alla andra nebulosorna där :)

Fin bild på nebulosan och svartvitt har sin charm. Uppläsningen tycker jag är lite lägre än vad den borde vara då jag jämför med min gamla bild tagen med mycket mindre teleskop som löser upp flera stjärnor som flyter ihop lite på din bild. Men det beror säkert på sämre seeing vid ditt fototillfälle eller lite sämre fokus. Fokuserar du manuellt eller med focusMax eller annat?

Nu när det var mörkt i datorrummet noterade jag en skum effekt på bakgrunden på bilden. Det går ett mycket svagt och brett band horisontellt över bilden.
m_722b.jpg
m_722b.jpg (59.45 KiB) Viewed 3038 times
Skalade fram bandet mer genom att dra lite hårdare i curves så det syns tydligt vad jag menar.

Var kommer detta ifrån? Något som fanns på råbilderna eller kom det från bildbehandling och borttagning av ev gradient?

Detta bandet såg jag inte inormalbelysning i rummet men nu när jag vet att det är där kanske man ser det då med.

Kul att du ärigång nu i alla fall och hoppas vi får se lite färgsnurrebilder med :)
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Ja bilden är ju ordentligt nerskalad. Ungefär 50% och sen är den cropad också! Allt för att bilden egentligen har för lite exponeringstid och därmed är allt för brusig att visa upp i orginalastorlek. Det vita bandet, hm. Ärligt talat vet jag inte än, jag såg det vid bildbehandlingen också. Jag misstänker att en del slöjmoln farit förbi på en del exponeringar. Eftersom jag hade väldigt få ville jag inte ta bort någon. Men att det bara skulle visa sig på mitten?. På Bubblan upplevde jag inte detta.

Fokuseringen blev det som sagt lite problem med. Dels är jag inte van vid H-Alpha bilder, bilder från ny kamera och nya rutiner vid fokusering. Denna kamera har en mekanisk slutar vilket gör att fokusering blir krångligare, eller rättare sagt mer tidsödande. Har heller inte installerat drivisar för Astroart som jag brukar använda vid fokusering. Jag har lite kvar att jobba med där. Jag fokuserar manuellt. Får väl snart prova på focusMax eller något.

Mvh //Micke
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Fokusmax kan vara lite knepigt att förståsig på första gågnen tycker jag men när man völ fått igång det och lärt sig det funkar det kanon och man vill aldrig mer köra manuell fokus. Manuell fokusering tar längre tid och ger sämmre resultat i alla fall för mig.
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Robert

Har nu stångat mig blodig på Fokusmax under en kväll. Foksuburn skulle det hetta tycker jag då programmet hela tiden envisas med att köra fokuseraren i botten åt något håll! Den börja rätt bra tycker jag och i bland verkad det som det är på väg att fungera men sen sticker den iväg igen!

Det står också något om "Could not find MaximDL main frame window" eller något sådant. Man ser tydlig stjärnan som programmet försöker fokusera på, den tar nya bilder i nerskalat fönster med bara stjärnan i. Fokuseraren jobbar, programmet beräknar men det blir bara pankaka till sist då fikuseraren går i botten!

Förstår om det är svårt att ge något tipps men jag har inga idéer om hur jag ska komma vidare!

Mvh //Micke
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Det är möjligt att den försöker testa över för stort spann för din fokuserare. Finns någon inställning där man kan ställa hur stort område den skall testa på. Kommer inte ihåg var denna inställning är i huvudet dock.

FMaxUG heter en yahoogrupp dör skaparna av programmet finns och svarar på frågor med. Stångade mig själv lite blodig i början med FokusMax men sedan fick jag ordning på någon krå¨ngalande inställnign och allt fungerade kanon sedan. Nu är man beroende av det :) Fokuserar bättre och snabbare än jag gör manuellt.

Return to “Bilder”