(1684) Iguassu - Lars Hermansson, Mats Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
LasseH

(1684) Iguassu - Lars Hermansson, Mats Johansson

Post by LasseH »

Ny bild i galleriet
Objekt: (1684) Iguassu
Exponering: 60s
Fotograf: Lars Hermansson, Mats Johansson
Teleskop: OGS RC-16 f/9
Kamera: SBIG STL-6303E
Kommentar: I fredags hade vi turen att under 1.54 s observera asteroiden (1684) Iguassu förmörka en stjärna i stenbockens stjärnbild 9 grader över horisonten. Ockultationen skedde 12 s före predikterad tid och 210 km från beräknad centrallinje.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Tompa
spamtest: JA

Re: (1684) Iguassu - Lars Hermansson, Mats Johansson

Post by Tompa »

Bra jobbat! Jag är som vanligt imponerade av era bedrifter, här har ni verkligen varit djupt ner på himlen och fiskat!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Post by Hans Bengtsson »

Instämmer! Detta är observationell astronomi av första klass. Är speciellt imponerad av att ni lyckas fånga ockultationer där prognoserna gett centrallinjer som skulle dra fram ett gott stycke från ert observatorium, men där prognoserna alltså varit osäkra.

M v h
Hans Bengtsson
LasseH

Post by LasseH »

Osäkerheterna finns med i prediktionerna och anges som en procentsiffra på att få träff. I detta fall hade vi 4,8 % vilket är så pass högt att det är värt att observera tycker vi. Av 20 obsar bör man ju få en träff då i genomsnitt. Ofta är procentsiffran nere på några tiondels procent och då brukar vi inte försöka.

När vi började med dessa observationer trodde jag att största felen låg i hur bra man hade bestämt asteroidbanorna men sedan har jag fått berättat att det snarare är felet i stjärnornas positioner som dominerar. Jag antar då att när man börjar använda stjärnpositioner från GAIA kommer kvalitén på förutsägelserna öka och det borde generera fler träffar bland alla som håller på.

Mvh,
LasseH

Return to “Bilder”