Efters tre veckors väntan fick jag äntligen användning av teleskopet. Inför det första försöket så tog det 30 minuter att hitta Ringnebulosan, M57. Det tar annars 30 sekunder för mig att hitta objektet med stjärnhoppning. Jag valde Vega som första kalibreringsstjärna och sedan föreslog den Markab. Markab? Varför kan inte SynScan ange de Bayerska beteckningarna? Var tvungen att kolla på stjärnkartan och det visade sig att Markab är Alfa Pegasi vilket för mig var mycket enklare att identifiera. Efter proceduren lät jag teleskopet gå till Ringnebulosan i Lyra. Jag lät teleskopet följa M57 under en timmes tid och nebulosan var fortfarande på samma plats! Teknikens under.
Jag bad teleskopet leta upp M31 och den snurrade dit med en gång. Utrustad med stjänkartan över klothopar i Andromedagalaxen så ville jag prova vad teleskopet gick för. Jag observerade utanför mitt sovrumsfönster och härifrån hittade jag den klotformiga stjärnhopen G213 av 15:e magnituden. Använde endast 250x förstoring. Trots att jag betraktar GoTo som en rolig "leksak" så funkar det förträffligt. Även kalibreringen med två stjärnor i samma kvadrant (ser inte östra himlen från min plats) var helt OK. Alla objekten hamnade direkt i synfältet Det hade jag inte trott.
/Timo K