Sommar-värme och 7-8 kvällar med kristall-klar himmel de senaste 2 veckorna.
Kvällen igår var underbar, åtminstone innan månen behagade att stiga alltför högt på himlen och leka helljus.
Jag bestämde mig för att lyfta ut både min 5-tums Mak och min 20x80 kikare igår. Jag var lite nyfiken på att jämföra synfält och se om det blev några stora skillnader i möjligheten att stjärnhoppa mellan dem.
Min 9x50 sökare som jag har på teleskopet har bra optik, men jag känner ibland att den är lite för ljussvag när man stjärnhoppar och letar objekt.
Min kikare däremot har ett fantastiskt synfält och jag konstaterade att det är lättare att stjärnhoppa med den under förutsättningen att jag kan utgå från ett relativt välkänt område.
Jag är fortfarande ganska ringrostig efter många års uppehåll men det börjar vända så smått. Igår ägnade jag mig nästan bara åt Cassiopeia och dess närmsta omgivningar och det var riktigt kul att skutta runt bland stjärnhoparna och försöka memorera stjärnmönster och hopp-vägar. Ägnade en bra stund åt området med 654, 659, 663, M103 för att sedan vandra neråt till 869, 884, 957, Stock 2. Vandrade sedan västerut för att leta rätt på Pazmino's Cluster och Kemble's cascade (och tog 1502 som en bonus).
Avslutade sedan kvällen med att titta på M13 och M92 i Herkules. Försöka även hitta M101 i St. Björn, men lyckades inte se den. Fast det kanske berodde på att jag vid det laget inte längre behövde använda ficklampa för att titta på min stjärnkarta eftersom månen frikostigt bjöd på massor av ljus

/Björn