Objekt: M31 Andromeda galaxen
Exponering: 88* 120 sec, ISO400
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Sigma 150mm f/2.8 APO
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Åter en bild som är tagen under ganska mörka förhållanden strax efter månen gått ned, lyxigt :-)
Sammanlagt nära 3 timmars exponering, har inte så många sådana tidigare då jag alltid fått kondens på optiken. Nu med värmeband är detta eliminerat. Ett litet missöde var att AA batterierna var urladdade till Star Adventurer monteringen, men numera har jag ju Powerbanken som kan försörja monteringen med ström och det fungerade utmärkt. Inte som vid förra tillfället då den stängde av sig då och då.
Monteringen stannade dock till några gånger, antog det berodde på att kugghjulen var lite hårt ansatta, det krävde en insexnyckel som jag inte hade i verktygslådan, men lyckades dock lätta lite gran på skruven och sedan fungerade det hela natten. Efter 3 timmar var batteriet i kameran tömt, slösade många bilder på att rikta in den på objektet och sedan lät jag displayen visa varje bild i 2 sekunder för att hålla koll på att allt arbetade som det skulle. Hade nog klarat 4 timmar om det inte varit för detta. Det var nu efter kameran börjat ta sina bilder som vi såg den mäktiga boliden strax före kl 24, jag skrev om det på annat ställe här.
Fokus var lätt att hitta med en ljusstark stjärna och liveview. Positioneringen var dock svårare, men till nästa gång kanske det går lättare med det tips jag fick härifrån, en Red Dot Finder monterad i blixtskon.
När jag tidigare fått bilder av ganska hög kvalite, speciellt vidvinkliga som här har det varit ganska svårt att få en bra align med DSS eller Fitswork, det blir helt enkelt för många stjärnor och om pekningen hoppar till mellan bilderna så blandar align funktionen lätt ihop fel stjärnor. Något som måste lösas, att den flyttar lite mellan bilderna är annars bara bra så att man får lite dithering från det.
Ägnade lite tid åt AstroImageJ programmet jag gått över till att använda på senare tid. Det är ju ett öppet program där man kan ladda in plugins eller skriva dom själv. Efter att kalibrerat, endast flat kalibrering, de statiska felen har dithering och sigma clip fått ta hand om gjordes en demosaic. Hade nu nära 400 bilder som skulle alignas, inget man gör manuellt. Har använt en funktion som heter Image Stabilization tidigare, egentligen inte till för stjärnor utan mer mikroskopbilder, fungerar dock i de flesta fall ypperligt, dock inte med dessa bilder. Funderade lite och testade att aligna med en annan align rutin och då bara i en punkt, galaxens centrum. Gjorde det med heltals pixelförflyttningar för att undvika interpolering, det gick bra. Efter detta gjorde jag en ny align, pass 2 med Image Stabilizer, nu blev resultatet perfekt. Skönt att ha kommit på hur man kan hantera detta, för ju bättre kvalite på bilderna ju större problem med align när det är vidvinkligt.
Efter detta kombinerade jag rgb bilderna i Fitswork, gjorde bara det mest grundläggande hanteringen av nivåerna. Dessa bilder är tagna vid ISO400, skulle vara intressant att ta om det men med ISO800 och se om det blir mer optimalt för Canon 6D kameran.
Känns som om jag kommit ganska långt nu. Har ersatt dark och bias kalibreringarna med dithering/sigma clip, flatkalibreringen har blivit mycket enklare och mer exakt. Hyfsatt bra kamera, liten smidig montering som är lätt att ta med på resor till platser där mörker råder. Programvara för editering som är open sourche. Ja livet leker :-)
/Lars

Klicka for att se stor version av bilden