Jag heter Björn och har precis registrerat mig som medlem här. Jag har dock följt den här sidan under flera år så det är väl ren lathet att jag inte reggat mig innan.
Jag var ganska aktiv för några år sedan och pysslade då bland annat med lite observationer av variabler (har dock inte mer än något 100-tal obsar inlagda i SVO). Av olika skäl har mitt stjärntittande legat i träda ett tag, men nu har jag blivit väldigt sugen igen, inte minst tack vare alla fina observations-rapporter som man kan läsa här

Då jag har tröttnat på att strula med mitt GoTo Maksutov (mitt kraft-agg har lagt av helt och hållet efter att ha varit stående ett par år - kan inte ens ladda den längre), så köpte jag i våras en 20x80 Celestron. Måste säga att det känns väldigt skönt med något så enkelt som man bara kan bära ut och ställa upp på några sekunder.
Igår kväll såg jag att det hade klarnat upp rejält, vilket jag knappt hade förväntat mig med tanke på det dåliga vädret under dagen.
Så jag gick ut med min kikare vid 22-tiden och möttes av en helt fantastisk stjärnhimmel. Trädgården är relativt mörk men ligger ändå mitt i Ljungskile, så det är ju ganska mycket strö-ljus runt omkring. Trots detta såg jag för blotta ögat med lätthet Vintergatan sträcka ut sig som ett vitt band från Örnen, upp över Svanen och bort mot Cassiopeia. Jag har aldrig upplevt något sådant tidigare från bebodda (belysta) trakter.
Och mängden stjärnor jag kunde se med blotta ögat var fantastiskt. Så frågan är nu, var det bra transparens eller bra seeing? Har lite svårt att skilja dem åt.
Trots att jag är lite ring-rostig när det gäller att navigera över himlen, så jag hittade jag i alla fall utan större problem M31, NGC869/884, Coat Hanger och lite annat smått och gott som jag minns att jag brukade titta på för några år sedan.
Hoppas att det var fler än jag som upplevde denna fantastiska stjärnhimmel igår kväll!
Mvh Björn