Objekt: M45 Pleiaderna
Exponering: 19x 130sec, iso 1600
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Sigma 150mm f/2.8 APO
Kamera: Canon 6D
Kommentar: På fredagen åkte jag och Gunilla ut för att träffa Mika som också skulle astrofotografera, denna kväll lovade ganska gott och fortfarande är det varmt ute också. Jag var nu nyfiken på att prova Star Adventurer monteringen med min fullframe kamera och Sigma 150mm f2.8 APO objektivet, skulle jag få polaralign med tillräcklig precission?
Efter ett tags fumlande där i mörkret lyckades jag med ett antagligen kommande ryggskott få in polstjärnan på rätt läge på ringen med hjälp av appen Simply Astro Tools, mycket behändig app. Objektivet bländades ned till f4 som jag kommit fram till tidigare blir en lagom kompromiss.
Just polinställningen kändes dock inte som om det blev någon större precission med, så hade inte så höga förväntningar.
Jag tog bilderna med darksubtraction direkt i kameran, ser nu efteråt att exponeringstiden råkade bli 130 sekunder istället för de 60 jag hade tänkt mig, men spelar ingen roll.
Se bilden, jag tycker stjärnorna blev ganska runda både vad gäller tracking och objektivets kantegenskaper. Med lite träning på polinställning skall det gå att få betydligt bättre. Den här gången använde jag för ovanlighetens skull iso1600, nästa gång går jag åter till iso800 och ökar exponeringen till 2 minuter eller kanske mer, borde ge betydligt bättre dynamik. Den här bilden pressade jag lite extra då jag var nyfiken på nebulosititen men samtidigt försvann ju mycket av färginnehållet på stjärnorna som ser bra ut på originalen. Bilden är annars minimalt processad, bara det allra nödvändigaste.
Det blir ett spännande objektiv att jobba vidare med, jag skall försöka göra manuell dithering framöver så bilderna kan processas på ett lite mer avancerat sätt.
Hann inte testa värmebandet denna kväll men det var heller inga kondens problem. Powerbanken fick i varje fall chansen att jobba och försörja monteringen, märktes ingenting på batteri indikatorn efter nattens jobb.
Vid kl 01:30 började himlen kännas lite väl ljus pga den uppkommande månen och vi packade ihop våra grejor och for hem. Gunilla fick också bra bilder med sin Canon EOS M och 22mm f2 objektivet, återkommer om det.
Nästa vecka står Mariestad partyt på tur, vi tar med oss grejorna och hoppas på klart väder. Kul om vi syns där!
Vi får se om Mika lägger upp någon bild här också eller kanske på sin fotosida.
ps.
Hann också göra några test med min Tokina zoom 20-35mm som jag aldrig använt till astro tidigare. Fick ett märkligt fenomen på de bilderna, precis som jag fått med med min fasta 35mm. Stjärnorna till vänster i bild kraftigt distoriserade, typ trekanter, men till höger perfekta, har ingen ide för stunden varför det blev så, båda objektiven på bländare 4.
Lars o Gunilla

Klicka for att se stor version av bilden