Jo det är den enda Palomar-hop som jag har sett. Den befann sig i ungefär i SSV på ca 6-7 graders höjd ute över havet. Mycket mörk horisont, däremot så var inte transparensen någon jättehöjdare. Sagittarius syntes inte särskilt bra.
De tre stjärnorna vid NGC 6717 som bildar en triangel var däremot lätta att se. Hopen var liten och ljussvag, svår men inte jättesvår. Den borde se hyfsat ljusstark ut längre söderut. De båda galaxerna i Hercules var mycket värre.
Grattis till NGC 7171

Har du sett några fler av dem från Sverige än NGC 7171? Frågan är hur många som är möjliga. Nu vet jag i alla fall att NGC 7171 kan vara möjlig. Resten vete tusan...men på sätt och vis så är svaret på frågan lika intressant som att se dem. Jag sticker eventuellt ut i kväll. Prognoserna ser skakiga ut men om inte annat så kan jag ju sitta och fika och titta på fyrarna som blinkar vid Kråkesundsgap.
Jag tog en titt på NGC 7009 Saturnusnebulosan den här kvällen innan jag tog en snabb titt efter NGC 7171 utan att se den men då var det störande månsken och objektet låg inte tillräckligt långt bort från ljuset över Göteborg så det kändes inte som ett speciellt seriöst försök...
Nya friska tag nästa gång.
/Torbjörn