NGC7293 Helix Nebulosa - Shahid Saleem

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC7293 Helix Nebulosa - Shahid Saleem

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7293 Helix Nebulosa
Exponering: 10min
Fotograf: Shahid Saleem
Kommentar: Bilden är tagen med en Takahashi refraktor 90mm, camera SBIG ST-2000SMX. Teleskop finns i Asustralien och ingår i det globala nätverket \"Globar rent-a-scope\".
http://www.global-rent-a-scope.com/

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: NGC7293 Helix Nebulosa - Shahid Saleem

Post by skafar65 »

Hej Shahid

Hoppas du förstår min "kritik" på rätt sätt men jag tycker inte sådana här bilder egentligen hör hemma här. Nu är det inte jag som bestämmer och säkert finns det lika många åsikter om detta som det finns medlemmar på Astronet. Bilden är den bästa jag sett på Helixnebulosan på detta forum så bilden är det inget fel på. Problemet är just det, ingen av oss i Sverige kan matcha bilder tagna med robot teleskop från andra platser från jorden där förutsättningarna är så mycket bättre.

Nu är detta bara en bild och egentligen inget problem. Men låt säga att forumet plötsligt svämmar över med robotbilder, den ena bättre än den andra. Vad blir resultatet då? Jo vi som hållit på med det här i många år kommer troligtvis tveka över att lägga ut våra mediokra alster, folk som precis börjat med detta blir troligtvis ännu tveksammare osv.

Vad tycker ni andra, inget ont över det du gjort Shahid men jag tycker det tål att diskuteras.

Mvh //Micke
Jonas
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jag tror att det på sätt och vis är mitt fel att Shahid vände sig hit för att publisera bilden eftersom han inte kunde publisera den på AG så jag får väl i så fall ta på mig lite av skulden.
Jag är av den åsikten att bra bilder tagna även med robotteleskop bör kunna diskuteras här men att bilderna i så fall ska vara tagna av medlemmar och att det ska framgå av beskrivningen vilken typ av utrustning som använts - men det är ju samma regler som vanligt. Det kan ju för övrigt också vara intressant i sig att se vad man kan göra med denna typ av utrustning.
Jag har ändå svårt att tänka mig att forumet skulle översköljas av denna typ av bilder så vad det anbelangar, tror jag knappast det blir problem. Dessutom tycker jag att bilderna på detta forum håller väl så god nivå och kvalitet som de tagna med robotteleskop. Det som skiljer är att vi inte når södra stjärnhimlens objekt speciellt bra.
När jag tog min bild på Helix, stod den nästan som högst och då befann den sig ändå bara någon tumbredd över horisonten. Det är i sådana lägen bara att drömma om att kunna få med fina detaljer i nebulosan.

Visst är det en fin bild du har tagit Shahid, om än något brusig. Sedan tycker jag mig se lite avlånga stjärnor. Är det mina ögon som luras?
Ett antal fler sådana bilder, stackning och lite bildbehandling så blir det en riktigt fin bild!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Jag tycker nog lite som Jonas med och samtidigt förstår jag Skafars synpunkt. Robotteleskop borde kunna få vara här så länge de är tagna av personen som lägger upp dem.

Finns mycket man kan lära av sådana bilder med och kan vara kul att jämföra med annan utrustning.

Bilden är lite brusig men så är det bara 10 minuters exponering. Du får darks och flats från teleskopssiten med?

Jag är lite osäker men har för mig att skriptningen och fotograferande görs med ACP?
GAIS

Post by GAIS »

Jag ger mig inte in i diskussion, säger bara att Helix är min favorit... som jag dessutom aldrig fotat
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Bengt

Post by Bengt »

Inget ont om bilden eller Shahid Saleem men jag håller nog med Skafar i detta. Remote bilder hör inte hemma här.Tycker också det bara bidrager till negtiv utveckling för svensk astrofoto. Det blir lite som att ställa ut målningar som är förtryckta
Man bör fundera på vad det kan innebära upphovsmässigt också . Jag hade inte velat sitta som webansvarig när det börjar ploppa in remotebilder här från suspekta platser.
Fråga som tål diskuteras tycker jag med .

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej på er

Kan i sammanhanget vara kul att nämna att jag häromdagen såg ett astronomiprogram på kunskapskanalen där Astrofoto-gurun Robert Gendler medverkade. Han sa då att han använde ett robotteleskop hyrt av "New Mexico Skies" för att ta sina bilder och Robert hade inte ens varit dit.

http://www.nmskies.com/

Det tar onekligen bort det mesta av imponeringen med hans bilder, jag viste att han använde ett robotteleskop men jag trodde att det var av en egen design.

Jag tor inte att vi behöver vara så rädda för att Astronet svämmas över av högklassiga robotbilder, jag tycker de flesta bilder från robotobs som jag sett på nordiska astrosidor håller ganska låg kvalitet. Det blir ju väldigt dyrt om man ska ha de lite längre exponeringstider som krävs för riktigt bra bilder.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”