M20 Trifid Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M20 Trifid Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M20 Trifid Nebula
Exponering:
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Hej,

Alla har varit så duktiga, jag kan inte hålla mig.

Ett på gränsen till omöjligt objekt, ett antal 5 minuters exponeringar där inte alla går att stacka. Får en konstig förvrängning i ena sidan. Bildbehandlingen, tja finns inte mycket signal att jobba med. Jag gav mig den på att fota denna i sommar, kändes som jag sköt jämns med vattenytan. Detta var första klara natten under semestern och på Måndag börjar man jobba, snyft!

M.v.h

Lars-Gunnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Re: M20 Trifid Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Robert »

Du har fått till en trevlig bild på trifidnebulosan tycker jag. Speciellt med tanke på dess altitud härifrån Sverige. Om man kunde få bort lite av bakgrundsgradienten i bilden skulle den bli ändå bättre.

Bästa M20 bilden jag har sett från Sverige.
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Den bästa och ända skulle jag vilja säga :) Har någon försökt sig på denna innan? Inte i denna grupp, eller? Kul att se! Bildkvalitén är inte den bästa men vi förstår alla vad det beror på.

Mvh //Micke
GAIS

Post by GAIS »

Helt OK tycker jag. Kul att fler kommer igång tidigt.
Alla som fotar tidigt (eller sent på natten - hur man nu ser på det under ljusa tider) skall ha minst en extra korv hos Sibylla vid varje besök!

Mats, Hemlin, Jag och LG leder med just nu med råge säsongen 2009.
Var är ni andra? - kom igen nu gubbar och damer!
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Bengt

Post by Bengt »

Trodde knappt den gick ta från Sverige bara. Vet ingen före dig som gett sig på den. Frågan är om det går att få den bättre med tanke på du slickat horisonten.
Kanske kan någon gradient metod få den bättre i kanten.

Bengt
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Jag rekade lite förra sommaren när jag skulle plåta "Eagle nebula" hur lågt jag kunde gå med teleskopet. När man först slewar till den får man telescopet åt öst sidan och vikten åt väst och då är det jäkligt lätt att köra stopp mot ändläges brytarna. Från detta läge måste man sedan direkt vända på steken med en meridian flip och då hamnar objektet garanterat inte i centrum av bilden som ni ser. Frågan är om man vågar kör en ny goto från detta nya teleskopläge om den igen vänder tillbaka och går från så att säga fel håll eller om det håller sig kvar?
I alla fall detta område på stjärnhimmlen är så otroligt spännande med massor av objekt, och man har så lite tid på sig att att fånga dom.

Jag har börjat en ny bildbehandling för jag har gjort ett misstag som jag inte ens kan med och tala om..

/LG
Terje

Post by Terje »

När jag kollade igen såg det faktiskt ut som att jag lyckades med att mislyckas att posta min kommentar tidigare, I väntan på en redux bild säger jag endå att det är den klart bästa trifid jag sett från svensk horisont och den enda "seriösa" bilden jag sett överhuvudtaget
Timo

Post by Timo »

Bra med tanke på omständigheterna Lars-Gunnar.
Objekt som står så lågt kommer jag inte ens att försöka mig på.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R

Post by Peter R »

Hej Lars-Gunnar,
Riktigt imponerande bild och därmed har du även pressat gränserna. Du har även fått med bra färger (röd-blå) i nebulosan.
Frågan är om man vågar kör en ny goto från detta nya teleskopläge om den igen vänder tillbaka och går från så att säga fel håll eller om det håller sig kvar?
Detta läge kan du väl simulera på dagen och se hur det beter sig.

/*Peter R

Return to “Bilder”