Jag är helt nyfärsk medlem här på forumet, och har blivit medlem av en enda anledning:
Jag har blivit lärd att jorden roterar runt solen i elliptiska banor, och att centrum på ellipsen är något förskjuten. Det leder till att aphelion och perihelion inte ligger lika långt från solen, och dessutom när jorden färdas i sin elliptiska bana så har den olika hastigheter beroende på hur långt ifrån sina respektive ändpunkter den befinner sig. Jag tror mej ha blivit lärt att Kepler har kommit fram till detta.

Jag berättade om den här teorin för en kollega på jobbet som då svarade: "det där är bara teorier och har aldrig bevisats, varför skulle den teorin vara mer sann än en gammalreligös teori om att allt cirkulerar runt jorden?". Jag hade faktiskt inget bra svar, förutom att det möjligtvis var logiskt att jorden rörde sig runt solen i just elliptisk bana och olika fort, därför blir dagsljus längre resp kortare för varje dag över året.
Kan ni hjälpa mig att på ett enkelt sätt bevisa varför den elliptiska teorin är korrekt? I den bästa av världar skulle jag kunna lägga fram tre bullet-points till min kollega; "titta på bevis 1:xxxx".
Ytterst tacksam för hjälp, ha en bra kväll.
/Andreas