Jupiter - Magnus Tränk

Bilder från galleriet
Post Reply
trank
Posts: 16
Joined: 2011-04-12 07:34:07
spamtest: JA

Jupiter - Magnus Tränk

Post by trank »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 36 sek, ca 1000 frames
Fotograf: Magnus Tränk
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Nu måste jag våga mig på att lägga upp en bild. Jag behöver nog hjälp med att komma vidare i mina planet bilder. Jag använder en Skywatcher 200pds, ZWO ASI120MC kamera. Fokuseringen tycker jag är svår. Redigeringen gör jag på måfå i Registax 6, utan att förstå vad jag egentligen gör eller borde göra. Det är ju kul att få med tre månar på nära avstånd. Ganymedes låg för långt bort.

Tacksam för tips

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Magnus Tränk

Post by stoffe »

Hej!

Kul att du kommit igång med fotograferandet!Jag tycker det ser ut som en bra bild med tanke på att du kanske nyligen börjat med planetfotografering?

Jag gör en liten lista med tips.

1. Skaffa Firecapture, glöm inte att installera Java först! Använd sedan histogrammet och se till att du inte överstiger 80-90%. Vid 100% så får du en överexponerad bild.

2. Använd Autostakkert2 för att stacka dina bilder, det programmet stackar mer exakt och ger ett bättre resultat. Dessutom är det nästan 6 år nyare än Registax6. Öppna filmen i Autostakert2, tryck på Analyze, sedan klickar du i ett gäng align points själv på planetytan och akta dig för kanterna. Skriv in antal procent av bilderna som du vill stacka, standardvärdet är 50%. Testa det först och tryck sedan på Stack.

3. Nu har Autostakkert2 stackat en bild av din film. Du får en suddig bild som du får skärpa i Gimp, Cinepaint, Corel Draw, Photoshop, Lightroom eller vad du nu kan tänkas ha för mjukvara tillgänglig. Det fungerar att öppna en sådan bild i Registax 6 oxå och använda wavelets för att skärpa bilden.

4. Välj om du vill börja använda WinJupos för derotering av sekvenser eller fortsätt i ett bildredigeringsprogram för att göra din bild klar.

Hojta till om du får några problem så hjälper vi dig här på forumet :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Magnus Tränk

Post by Torbjörn »

Håller med om Stoffes goda råd men skulle även vilja tillägga att du kanske skulle sätta en Barlowlins framför kameran för att få upp brännvidden och få en större Jupiter. Det är dessutom lättare att få till rätt exponering på en större planet, jag har ett 200 mm Schmidt-Cassegrain teleskop och brukar använda en 2.5X Barlowlins så att jag får ca 5 m brännvidd. Vad som är optimalt kan i och för sig även bero på vad man har för kamera, med tanke på pixelstorlek osv.

Kollimering och nedkylning av teleskopet till omgivningens temeperatur är också mycket viktigt för planetfoto.

/Torbjörn

PS Jag var ute och tittade visuellt på Jupiter igår med min 90 mm refraktor så jag känner igen månarnas position :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Magnus Tränk

Post by stoffe »

Ja Torbjörns råd är väldigt bra. För dig räcker det att du kommer upp i ca 4000-5000 mm i brännvidd så får du upp bildskalan ungefär lika som oss andra planetfotografer här på forumet, de flesta ligger på mellan 0,17-0,25 pixlar per bågsekund i upplösning. Men eftersom det kan upplevas som svårt till en början så kan du prova att ta en/några sekvenser utan barlow, ta sedan och sätt i en barlow och ta några fler sekvenser. Motorfokus underlättar enormt för precisionsfokusering.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
trank
Posts: 16
Joined: 2011-04-12 07:34:07
spamtest: JA

Re: Jupiter - Magnus Tränk

Post by trank »

Tack så mycket för tips. Det uppskattas mycket :-)
Jag ska börja att titta Firecapture och Autostakkert.

Hur ska man tänka när det gäller längden på filmsekvensen? Hur många frames behövs för att få en skaplig bild?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Magnus Tränk

Post by Torbjörn »

Svårt att säga exakt hur många bildrutor du behöver men rent allmänt så blir det mindre brus ju fler bildrutor du kan använda. Tänk dock på att du behöver mer förstärkning (gain) ju högre bildhastighet du använder och för högt gain ger också brus...jag brukar oftast köra 30 bilder per sekund på Jupiter men det beror ju på vilken kamera du har.

Du har ca 2 minuter på dig att filma innan Jupiter har roterat så mycket att det kan smeta i bilden. Så filma 2 minuter med vettig bildhastighet och stacka den filmen. Du kan sedan gå vidare till andra tekniker som derotering men försök först jobba med bra tvåminutersvideor. Det kommer man väldigt långt med.

/Torbjörn
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Magnus Tränk

Post by stoffe »

trank wrote:Tack så mycket för tips. Det uppskattas mycket :-)
Jag ska börja att titta Firecapture och Autostakkert.

Hur ska man tänka när det gäller längden på filmsekvensen? Hur många frames behövs för att få en skaplig bild?
Sätt gain på lite i mitten eller något till höger. Dvs 50-70 i gain. Ej högre för då blir det så mycket brus. Sedan justerar du slutartiden så du får 80-90% på histogrammet, du har inga fasta fps-läget att ställa på din kamera vilket är skönt. Det ställs in automatiskt efter de inställningar som jag nyligen beskrev. Se till att du inte får frame drops pga felaktig inställning av usb traffic setting. Sätt allra helst kameran på en egen host, dvs inte bara en egen port utan att en egen krets på moderkortet endast hanterar din kamera. Resten av utrustningen som är ansluten via USB kan helst ha via ett externt USB-instickskort. Så gjorde jag för att få ut 100% USB traffic till min ASI120MM kamera innan jag uppgraderade till USB3.0 versionen.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”