Caveteleskopen har väl alltid haft en speciell plats i mitt hjärta eftersom man såg annonser om dem i S&T på 60-70-talet. Det var ju drömteleskop.
Tyvärr sägs det att Cavespeglarna som slipades åren innan tillverkningen lades ner, inte hade speciellt bra kvalitet. Det var kanske ett sådant teleskop du kommit över.
Hur som helst, är det säkert många fina teleskop som blivit skrotade genom åren. Oftast på grund av okunskap om deras värde. Man tror nog ofta att det som är snyggt och modernt, alltid är bättre.
I fallet med din Cave kunde du konstatera de dåliga egenskaperna men även icke-optiska delar är åtråvärda hos Cave-nördar

Vad gäller gamla C-8:or, är jag inte uppdaterad om vilka årgångar som är bra och vilka som inte är det. Säkra kort är nog de tidiga (70, ev. 80)-talsteleskopen. När de var som populärast och konkurrensen med Meade tog fart, tror jag kvaliteten sjönk. Var det på 90-talet?
Vi får se hur jag gör. Kanske jag tillfälligt tar ur min C-8:a ur gaffeln och testar den på en GoTo-montering. Det är ju inte komplicerat att göra det.
I föreningen har vi för övrigt två ytterligare klassiker; ett 6"/f:15 Popp Maksutov-Cassegrain samt ett 8"/f:6 Newtonteleskop med primärspegel tillverkad av Grubb Parsons på 80-talet. Enligt uppgift strax innan de lade ner tillverkningen.
/Jonas