Först några som jag observerat visuellt.
eta Aql, en av de mest klassiska cepheidera tillsammans med delta Cep. För denna använder jag 2 jämförstjärnor på 3.7 och 4.4. Trots ett ganska stort avstånd mellan jämförstjärnorna har det blivit ett hyfsat resultat.

U Aql, ligger i närheten av R Sct. Till denna har jag använt 2 jämförstjärnor på 6.3 och 6.7

U Sgr, är en av stjärnorna i M25. Svårobserverad tycker jag då den alltid står lågt och inga bra jämförstjärnor finns i närheten.

Y Sgr ligger i närheten av U Sgr och har samma svårighet.

RT Aur brukar jag observera visuellt samtidigt som jag fotar eps Aur. Är lite missnöjd med den undre delen av kurvan.

RS Ori är en lättobserverad och rolig stjärna. Den ligger mellan två 8.3 stjärnor och sedan finns det en 8.0 och en 8.7 stjärna alldeles i närheten.

T Mon har längst period (27 dygn) av de jag observerat. Jag började observera den med 25x100 kikaren men har nu gått över till 10x50. Den har en starkt gul färg som får den att se ljusare och mer svårbedömd ut i den större kikaren, därav den ganska stora spridningen i kurvan.

Och några som jag fotograferat med min Canon 450D och 50 mm objektiv. Varje punkt i kurvan är vanligtvis från 40 stackade 8 sek bilder.
RX Aur ligger i samma bildfält som eps Aur som jag följt sedan 2009.

S Sge fotade jag 2011-2013. Den har en extra puckel på kurvan som är typisk för cepheider med dess periodlängd (8.4 dygn)

U Vul ligger i samma bildfält som S Sge. Den har en liten puckel och något kortare period (8.0 dygn)