Stoffe nämnde att istället gjuta en pir och ha en permanent plats istället. Så då skramlade de gråa igång:
Jag har ett uthus där jag kan isolera och göra i ordning för en arbetsplats med en bra dator. Värme, musik och en liten virre (om tiden är rätt) medan jag fotar.
Piren skulle gjutas ner i en gammal sandlåda där vi skall bygga ett trädäck. För att kunna ha monteringen permanent på piren så skall jag ordna någon form av hölje, troligen i aluminium målad i något som står emot solvärme. Isolera den invändigt och med någon form av svag värmekälla som ser till att monteringen mår bra när det är kallt och för att hålla kondens stången.
För att styra det hela så gräver jag ner ett rör mellan piren och det nya rummet med elkablage och ethernet kabel (Jordfelsbrytare till det också) När det är dags att köra så monterar jag teleskopet, ställer fram en låda innehållandes en dator vid teleskopet som jag ansluter till via Teamviewer över lokalt nätverk mot datorn inne i rummet. Behöver jag Internet så kan jag köra via hotspoten i telefonen.
Som synes på bilden så har jag ganska ok sikt förutom en gigantisk bok åt nordost och bakom den tänkta platsen. Jag har faktiskt inte märkt någon större skillnad när jag planetfotat över huset därifrån, så det borde funka bra. En bit in i Mars hamnar Jupiter söder om huset ändå. Men bytet från Dob till EQ är också för att jag skall kunna fota lite djupare än bara solsystemet, och då är det dags att styra upp det hela lite.
jag hänger på teleskopet när det är dags att köra (det kommer att förvaras inomhus)
Klarar en parkerad montering att hålla inställningarna när det hängs på? Troligen en NEQ6 PRO SYNSCAN GOTO istället då det blir en fast montering större delen av tiden.
EQmod för att styra, men vad funkar bäst för fokusering från en annan plats? Tips på det och förslag på annat som kan vara bra att tänka på är väldans välkommet. Jag har bara en Dob nu, så det här med Ekvatoriella monteringar och styrning är nytt för mig. Kan jag ha en permanent montering så blir det garanterat mer obsat och fotat då tiden för att komma igång på kvällen minskar drastiskt.
Jag ska föra fotodagbok över proceduren tänkte jag