Ny bild i galleriet Objekt: NGC1501 Exponering: 7*150s Fotograf: Rolf Johansson Teleskop: Celestron CPC 925 Kamera: Nikon D800 DSLR Kommentar: När jag letade efter en närbelägen komet hittade jag denna trevliga ringnebulosa.
Tack för de vänliga kommentarerna. Jag var egentligen på jakt efter kometen C/2013 US 10 (Catalina) som skulle finnas i närheten och använde NGC 1501 som en riktpunkt. Någon komet blev det inte, men en vacker blå prick syntes redan på de obehandlade bilderna i kameran när jag spanade på dem.
Tack för de vänliga omdömena. Den blå färgen syntes direkt när jag kollade första bilden på kamerans monitor, så då bestämde jag mig för att ta en hel bildserie.
Och nej, jag hittade aldrig kometen. Delvis berodde det på att jag inte letade särskilt mycket eftersom jag började få ont om tid - ville sova lite innan nästa arbetsdag. Enligt SkySafari ska den vara av 8:e magnituden och ligga strax sydöst om NGC 1501.
Vore roligt att veta om någon här på forumet visuellt har sett CH Cam, som är centralstjärnan i NGC 1501. Den har snabba och små ljusvariationer, visuellt ca 14.4 - 14.5. Även om magnituden i sig inte låter avskräckande för ett teleskop kring 30-40 cm, så kan säkerligen ljuset från nebulosan skapa stora problem ifall man visuellt vill detektera CH Cam?