Ja då har man då inlett en ny fas av astrofoto och visuellt tittande. Hämtade idag min woc 132 som jag döpt till ovanstånde rubrik.
Första intrycket är bra. Verkar vara en robust tub .Väskan den ligger i verkar också mycket bra. Det har snackats om den på olika forum där några har påstått den har lite image shift. Jag ser redan att det stämmer .Men det gäller vad jag kan se bara vid låsning av fokuseraren.Den rör sig lite då.Blir nog inget problem ändå för mig för jag använder JMI motorfokus .I övrigt verkar fokuseraren vara betydligt bättre än både min röda dams woc 80 mm fokuserare såväl som fS 102 orginal fokuserare som är oduglig som fotofokuserare.Blir jag inte nöjd i framtiden har jag redan innan köp funderingar på inköp av en moonlight till även denna. Men som sagt än så länge bättre än väntat.
Tuben är rejält bafflad vilken kanske idag gäller alla refraktorer med lite bättre optik.
G11 verkar inte ha några problem att bära damen. Monteringen känns väl avvägd i storlek till denna tuben.
Reduceraren jag köpt till är en ny modell med justerbart avstånd beroende av avstånd till chip. Tycker detta verkar vara en smidig lösning för oss som alltid har problem med att hänga på lite extra prylar mellan chip och reducerare. återstå och se om den fixar offaxis och JMI motorfokus samt filterhjul utan att vinjetera. Funkar det kommer jag ner i 738mm. Vilket faktiskt är mindre än jag hade med min fs 102 på 800mm.
Optiskt blir det spännade se vad denna triplett fixar.Räknar med totalt väderomslag nu under några veckor vilket för övrigt redan har börjat hända för nu regnar det i Skåne.

Mer bilder via länken
http://www.astropixlar.com/whitelady.htm
Bengt