Så i dagarna tar jag bilen från Gbg till Astro Sweden i Skara för lite tillbehörs inköp. Viktigast är en laser kollimerare. Sen är jag lite villrådig angående Okular. Skall jag satsa på ett 40mm okular och en hyfsad Barlowlins. Då har jag samma brännvider som 7.5mm, 15mm, 20mm och 40mm, med enbart två okular. Eller skall jag satsa på ett zoomokular? Är dessa jäförbara med standard okular med motsvarande b-vidd? Är det någon större skillnad (förutom vikten) på ett 1.25" okular med 30mm och ett 2" okular med samma brännvid?
Och kommer jag behöva min Canon 350d när jag redan har den här konstiga kameran? Vad är det egentliga användningsområdet med en liten ccd-kamera.? Bara för planeter eller även deep sky? Den verkar ju lätt att använda men inte så lockande att släppa med min laptop så här i vinterkylan.
Har bara testat min tub två gånger. Första gången i Onsdags. Stod ute i flera timmar med -17 grader och försökte fokusera på månen som då var full. Men till slut gav jag upp och förbannade mig för mitt köp, tills jag tagit in alla prylar och finner en 2" förlängare att sätta på den fasta fokalen (med dubbel utväxling), bland röran jag dragit hem. Så med en fullmåne i förrgår så han jag studera månen i tio minuter innan molnen kom in från kusten. Men det var den flådigaste måne jag någonsin sett

Jag fick ge 10.000 för 10" GSO, NEQ6, CCD-kamera och ett kvalitetsokular. Allt är i mycket fint skick. Skulle jag kunna fått bättre prylar för samma slant?