Min första tid har dominerats av rekordmycket moln för att vara Geraldton, W.A. Av 10 kvällar hittills har endast en varit helklar och fyra halvklara enligt mina definitioner. Fullmånen har dock lyst så jag har inte missat mycket. Min granne har installerat en strålkastare som oregelbundet slås på och lyser upp en del av min bakgård. Inte för att jag blir direkt bländad men omgivningen lyses upp. Jag kan då glömma krävande DS-obsar härifrån!
Imorse vaknade jag klockan 4 och såg en klar stjärnhimmel med en gibbousmåne nära zenit. Med min handhållna Canon 18x50 Image Stabilizer kikare såg jag Jupiter med fyra månar i samma synfält som vår måne. Vacker syn! Mot höger lyste Mars och Antares (de har samma färg men Mars var lite ljusstarkare). Därunder fanns Saturnus. Med 18x50 IS-kikaren såg jag Saturnus äggformad (=planet+ring). Längre ned lyste fyrbåken Venus.
Venus låg bland de ljusa Messier-objekten i Skytten. Här såg jag Lagunnebulosan (M8), Trifid-nebulosan (M20), öppna stjärnhoparna M21 och M25, stjärnmolnet M24, klothoparna M28 och M22 mm. Av dessa låg M28, M21 och en del av M24 i det samma 3º.7 breda kikarsynfältet som Venus och resten av M-objekten låg strax utanför. I en sådan omgivning hade jag aldrig sett Venus tidigare! Venus passerade nära Lagunen och Trifiden tidigare i veckan men det missade jag pga molnigt väder.
Sedan dyker Merkurius upp över horisonten! Fem planeter + månen radade upp i gryningen. Det är nog ganska sällsynt att kunna se 5 planeter samtidigt med blotta ögat.
Det var även varmt ute för att vara morgon. Klockan 4:30 visade termometern ännu / redan +27º.8 och de lovade närmare +40º idag. Nu, klockan 10, är det +36º.4.
Edit: Drygt två timmar senare (kl 12:40 lokal tid) visade min termometer +43º.4 (i skuggan

/Timo K