Tja jag spenderade nästan 3 timmar på Herschel 400-II objekten och den sista timman på NGC 2185 som var det som jag var mest ute efter den kvällen. Messierobjekten observerade jag ganska hastigt förutom M74 som jag satt och tittade på en ordentlig stund, den liknade väldigt mycket din riktigt fina bild som du ritat och M74är stor. Man såg tydligt ett ljusare centrum och den omgivande "glorian" som innehåller spriralarmarna. De är nog ganska svåra att se. De är ju lättare att se i t ex M51. Att jag inte såg dem berodde antagligen mest på att M51 stod ganska ofördelaktigt till just då.
Första gången jag såg M74 som jag då tyckte kändes helt hopplös (den där gränsen flyttas med tiden) var när jag hade obsat en hel kväll och tänkte åka hem och tog då en sista titt och där var den! Jag var även imponerad och förvånad av hur tydlig (men mindre) den var när jag såg den med 90 mm refraktor från Dalsland för ett par månader sedan.
Mina nästa H400 objekt som jag skall försöka hitta är NGC 2613 och NGC 6118 som jag har tittat efter förut utan att hitta. Det är bara att försöka igen!
/Torbjörn