Tack för bra svarAstroFriend wrote:Hej!
Du verkar ha vettig kamera och objektiv så det skall gå.
sRAW1 och sRAW2 har jag på min kamera med men har aldrig använt det. Uppfattar det som något liknande CCD kamerors binning, dvs man slår ihop pixlar för att få ned bruset och storleken på filen. Du kan ju pröva men mer säkert är att använda vanliga RAW läget.
ISO 800 till 3200 verkar vettigt.
Studera den här hemsidan, Jerry har noggrant skrivit vilken kamera och inställning han haft för varje bild:
http://www.astropix.com/
Där får du många tips.
En viktig sak för att få med många stjärnor är ju exponeringstiden. För att kunna ta längre exponeringar, någon minut eller så behövs ett motorrivet stativ. Framgick inte om du hade det, eller?
Har du inte ett sådant stativ kan du ta många korta 15 sekunders med ditt objektiv och stacka ihop det men det blir inte lika bra som längre exponeringar på någon minut. Men det är ju bra i början att träna på. Samtidigt kan man ju se många astrobilder som ser väldigt bra ut tagna med endast en bild.
Antagligen går dina bilder att bearbeta betydligt mer än du gjort om de ser bleka och färglösa ut. Ett bra program att börja redigera astrobilder i kan vara Fitswork, där kan du bland annat stacka bilder. Se min hemsida under tutorials så har jag lagt upp några enkla instruktioner hur man kommer igång.
Fokusera kan du göra i liveview läge på något ljust objekt, månen kanske?
På södra sidan av Stockholm kan man åka ut på Ingarö till Björkviks brygga, åtminstone var det ganska mörkt förr om åren där. Fast du bodde kanske norr om stan?
Se Peter Rosens bilder, många tagna innefrån stan och ser fantastiska ut.
Lägg upp en bild som prov här så kan nog många komma med tips vad som kan förbättras.
/Lars

Ska även kika på Jerrys sida!
Jag bor i Bromma men tar mig gärna en bit för att få bra bild!
Mvh