Hade mycket strul med att få till runda stjärnor . Mycket knepigt fall som tog hela kvällen att fatta. Guidningen verka funka hyffsat frånsett för lite märkliga hopp då och då som tillintetgjorde varenda bild. Inte förrän i slutet av kvällen kom jag på felet.
Hade mistänkt att det var vinden men det visa sig vara ett helt annat fel nämligen att en sladd låg och hade lite väl mycket dragmotstånd. Måste nog klura ut ett bättre sätt att hänga upp mina sladdar. Märkte ikväll att WOC tuben tål mindre guiderfel än min Pronto som jag till faktum redan saknar.Framförallt dess fokuserare. Men som alltid får man lära sig hantera nya prylar så även Woc tuben kommer nog att leverera fina bilder en dag även om jag nog aldrig blir vän med dessa mikrofokuserare..
Upptäckte en sak till att när Pelarbygget kommer igång till sommaren kommer jag att vara tvungen att hissa upp hela monteringen lite högre än jag har den nu. M42 går precis under den höjden jag har nu om jag tänker köra med guiden samtidigt på den andra tuben .
Summa summarum Det blev kanske ingen direkt skönbild att lägga ut denna gången men jag fick lärt mig mer om hur jag ska undvika onödigt strul med sladdar . Fick även chansen att använda maxim dl:s graffunktion. Börjar få hum även om vilka drift fel som är i övre gränsen.
Inte så illa det heller.
Någon mer som var ute och speja och trixa i natt?
Bengt