Objekt: M82 - vilken tabbe...
Exponering: L:10*4m RGB 3*10*2m
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Äntligen lite stjärnklart. Tänkte fortsätta med M51, men det blev en test på M82 istället. Min tanke var med att testa Maxim som guideprogram, men jag fick aldrig Maxim att prata med min guidekamera. Körde PHD som vanligt istället, och stjärnorna blev ovanligt runda och fina. Fick även Caretes du ciel att funka med Maxim och min montering (aldrig provat förut, men det gick som en dans och var ju riktigt kanon. Hittade kometen (vad den nu heter) på typ nolltid).
Nu till tabben - när man antigen var klar att bära in grejerna upptäckte man att man glömt slå på kylning!, Tjena - här har man lagt nätter på att bygga darkmasters vid olika binningar och exponeringar... men dom startar vid typ -30g. Därav blev resultatet helt kass då jag helt sonika fick använda just -30 filerna (jädrar va Kodaken är känslig på darks och temperatur).
Man kan undra varför inte man i Maxim måste stänga av kylningen om man inte vill ha den snarare än tvärtom. Det är ju en anledning till att man köpt en kyld kamera.
La upp bilden mest för kul då jag sket i att bildbehandla den mer eller mindre.
Övrigt: Jag har hittat mitt stacknings och register program: CCDStack. Det gillar jag starkt. Numera kommer jag använda Maxim till fotosessionen samt kolla \"roundness\" etc.. sen gäller CCDStack och PS.

Klicka for att se stor version av bilden