Jag har nu blivit med guideteleskop, och det reser ju frågan om hur man ska montera detta bäst. Så jag blir nyfiken på era erfarenheter och synpunkter på detta, och tar gärna emot tips och råd. Jag har en Celestron C8 och en Losmandy G-11-montering. Det finns väl i princip två sätt: antingen sätter man guideteleskopet ovanpå huvudtuben, eller så har man en platta för två tuber bredvid varandra. Båda sätten har väl sina fördelar. Hur ser erfarenheterna av detta ut, stabilitet, smidighet, pris?
Just nu har jag guidetuben i en dovetail-klämma fastskruvad på C8-tuben. Det är smidigt, det blir ganska kompakt, men guideteleskopet skjuter ut bakom C8-an en hel del. Jag är också fundersam över fästet - det är just nu fäst med en skruv i själv C8-tuben, och sen är det en klassisk Vixen-dovetailklämma som skruvas åt om dovtailen på själva guideteleskopet. Bättre vore väl om man hade nån slags skena längs C8-an, så man både kunde skjuta guidetuben fram och tillbaka, och två (snarare än en) fästpunkt i tuben. Men hur lösa det praktiskt? Det finns begränsat med skruvhål att tillgå... Och vad för skena?
Eller.... ja.. möjligheterna är nog många. Jag är väldigt tacksam för alla slags erfarenheter och tips här

Magnus