IC410 - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

IC410 - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC410
Exponering:
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Hej
Troligtvis inte överraskande för dom flesta men jag ville själv konstatera. Man får en betydligt kontrastrikare bild med ett H-Alpha filter!
Det går utmärkt att fotografera med en färgkamera och ett H-Alpha filter. Exponeringstiden blir lite längre kanske men inte mycket. Tycker bilden är rätt Ok för att vara 50 minuter.
Det blir inga spännande bilder med en färg kamera på vissa objekt, typ detta, Kon nebulosan och Pacman T.ex.
Till Galaxfoto fungerar däremot färgkameran bättre tycker jag. Så slutsatsen är, man bör ha en av varje :)
Mvh //Micke

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Terje

Re: IC410 - Mikael Skafar

Post by Terje »

Det egentligen enda problemet med smalbandsfilter på färgkamera kontra mono är väl att du får ut en bild i motsvarande bin 2x2 upplösning utan att få fördelarna med exponeringstiden.
Starsoft

Post by Starsoft »

Det går utmärkt att fotografera med en färgkamera och ett H-Alpha filter. Exponeringstiden blir lite längre kanske men inte mycket. Tycker bilden är rätt Ok för att vara 50 minuter
Min erfarenhet av färkamera tillsammans med Ha filter är att det är ganska svårt, jag fick hyggliga resultat på M27, M57 och just IC410 men när jag provade på ljussvagare objekt så blev det mest brus, så envis och obstinat som jag är så vidhåller jag att det krävs mer än 4 gånger så lång exponeringstid om man använder en färgkamera tillsammans med ett Ha filter jämfört med om man använt en svartvit för att uppnå samma resultat.

Fortsätter mina försök att förklara situationen. Det finns inga färg ccd kameror, alla är svartvita, de kameror som säljs som färgkameror har bara små färgfilter framför samma svartvita bildesensor. Så här ser en råbild ut som jag har tagit på IC410 med Ha filter och en moddad Canon EOS300D.

Image

Här syns tydligt att det bara är pixlarna med det röda filtret som är belysta, alla andra är utan signal, utom i någon mån de pixels som sitter under gröna filtren som får något lite ljus av de starkaste stjärnorna. Eftersom bara var fjärde pixel används så blir det exakt som Terje säger att man bara får nackdelen med 2x2 binning utan att få någon fördel, resultatet blir att det krävs mer än fyra gånger längre exponeringstid jämfört med om kameran varit svartvit.

Att det faktiskt krävs mer än 4 gånger så lång tid beror på att det röda filter som sitter i färgkameran inte släpper igenom 100% för Ha ljus och dessutom får man mera brus i bilden tagna med färgkameran eftersom det krävs längre och/eller fler exponeringar.

Därmed vill jag inte påstå att det inte går att använda Ha filter tillsammans med en färgkamera, det finns många som tagit fina Ha bilder med moddade DSLR kameror men det krävs mycket mera arbete och jag tröttnade rätt så omgående på att försöka.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Mycket bra exempel du har fått till micke på vilken kontrastskillnadet det ör med respektive utan H-alpha filter. Bra bild som illustrerar detta.

Sedan håller jag med de andra att det bör ta ca 4ggr så lång tid att exponera H-alpha med en färgccd kontra mono ccd. Så det går ju bra att fota H-alpha med färg ccd om man vill men man får vara beredd på ta tid på sig.

Return to “Bilder”