Objekt: M42
Exponering:
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: En liten uppdatering av mitt DIY-kameravridarprojekt viewtopic.php?t=10494
Håller som bäst på att utrusta den med ett ekvatoriellt montage för kamera/teleskop nu. Förhoppningsvis klart om några dagar och kanske lagom till när natthimlen behagar klarna upp nästa gång. Lägenheten är på nytt förvandlad till en verkstad. Puh!
Men, i natt fick jag tillfälle att provfota med den igen, fast utan ekvatoriellt montage. Monterade i alla fall improviserat på teleskopet (ett Sky-Watcher 150 PDS) för att se om jag kunde göra några erfarenheter.
M42 blev på nytt motivet, fullmånen mitt i synen och en blåsig natt. Men jag fick i alla fall ihop nio användbara 15 sekundersexponeringar som jag stackade, stretchade och redigerade till följande resultat.
Erfarenheter fick jag. Bla att flats är av godo :-) Skall göra mig en sådan, främst pga vinjetteringen. Damm och fläckar har jag inte upptäckt att jag har problem med ännu, även om det säkert finns där.
Tycker detta är jättekul, tycker man om att greja utan att det kostar skjortan kan jag rekommendera ett kameravridarbygge. En och annan bild tycks det också bli :-)

Klicka for att se stor version av bilden