m31 Andromedagalaxen - Andreas Hahne

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
anha76
Posts: 15
Joined: 2012-01-08 16:48:51
spamtest: JA

m31 Andromedagalaxen - Andreas Hahne

Post by anha76 »

Ny bild i galleriet
Objekt: m31 Andromedagalaxen
Exponering: L30*30 D30*30
Fotograf: Andreas Hahne
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Ett försök att fota m31. Använde Canon 450D, Skywatcher Explorer 150 och EQ6. Är inte så bra på det här och har ingen guider men är ganska nöjd med resultatet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: m31 Andromedagalaxen - Andreas Hahne

Post by AstroFriend »

Hej Andreas!
Det blev väl en väldigt bra bild att inleda astrofotokarriären med. Du har nog inte lagt bilden i galleriet utan direkt på sidan. Syns ju lite bättre om du lägger upp den där i galleriet, men det är ju bara att göra om det, spelar ingen roll om den ligger på två ställen.

Med den monteringen och den kameran kan du nog öka på exponeringen en hel del i framtiden, i varje fall 2 minst minuter beroende på hur du bor. Man brukar rekommendera iso800 för den kameran. Man kan se du haft lite drift (utdragna stjärnor), antagligen beroende ett litet pol inställningsfel, det behöver du få till lite bättre om du skall göra längre exponeringar.

Men vilken start, lycka till med fortsättningen!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anha76
Posts: 15
Joined: 2012-01-08 16:48:51
spamtest: JA

Re: m31 Andromedagalaxen - Andreas Hahne

Post by anha76 »

Hej.

Jag har tydligen missat att jag fått en kommentar på min bild. :)
Tack för dina synpunkter!
Vi hade iso800 precis som du säger.
Det här med polinställningen är något som vi behöver träna på (det är jag och brorsan som roar oss med detta).
Det uppstår ett märklgt fenomen när vi tar bilderna. T.ex om vi tar ett antal 30sek på en stjärna så ser de första bilderna helt perfekta ut men efter 3-4 bilder så har stjärnan flyttat sig orimligt mycket i förhållande till föregåendebild. Därefter så verkar det som att guidningen är hyfsad igen med stjärnan på den "nya" positionen. Oj vad svårt det blev att förklara kände jag nu :D
Det borde väl bli gradvis värre och värre om vi ställt in monteringen fel .. eller?

/Andreas

Return to “Bilder”