NGC4725 - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
wilt
spamtest: JA

Re: NGC4725 - Tomas Wikander

Post by wilt »

Tompa wrote:Här är en inverterad variant av Luminanskanalen (62 x 5 min) kraftigt stretchad och utan några trollerier, förutom en försiktig beskärning och gradientborttagning. Bryggan framträder något mer. Tyvärr saknar jag apertur för att nå riktigt djupt (priset man betalar för att skruva mindre...), det ska bli kul att se vad UAA kan fånga med det tyngre artilleriet :D

http://astronet.se/view_image.php?id=3962
Intressant version av bilden! Tycker egentligen den är coolare än den ursprungliga färgbilden. Mer sånt på Astronet!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Suveränt! I min mobil och för mina ögon framträder nu de diffusa områdena vid 4747 radikalt mycket tydligare.

En intressant fråga är om det från 4747 i riktning mot 4725 sträcker sig en relativt bred plym (där den smala strimman ligger i plymkanten) eller om det är en synvilla. Hjärnan vill gärna förlänga en formation (i detta fall fortsätta plymen bakom 4747 till att gå även mot 4725) längre än vad som motsvarar den objektiva verkligheten. När jag täcker själva 4747 med tummen framför mobilen syns inte plymen mot 4725 alls lika tydligt, kanske inte alls? Går det att mäta bakgrundsintensiteten för att få objektiva isofoter här?

M v h
Hans Bengtsson

PS
Just som jag skulle sända iväg detta inlägg upptäckte jag att "objektiva isofoter" hade autokorrigerats till "objektiva idioter".
DS
Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

grymt snyggt!

snyggt behandlad. om möjligt liiiiiiite av "the dreaded lumps" i bakgrunden, som den kan bli vid lite för kraftig noise reduction. men det är verkligen minimalt... :good:
ibland kan det vara najs att göra en separat edit för bara rymd och maska in. en som är väldigt lite behandlad och har kvar det "naturliga" bruset. men annars sjukt snyggt!

måste köpa mig ett större filter hjul så jag kan börja fota lrgb o inte bara smalband hela tiden...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Tompa

Post by Tompa »

Tack, bakgrunden var svår att få till. Vårhimlen var på gränsen till användbar med LRGB när jag fotade. Det kan bli mer tid kommande säsong.

Jag tycker mig också se en plym i riktning mot 4725, oavsett om jag täcker över huvudplymen eller inte. Jag vet inte om någon bra metod f'ör intensitetsmätning. Men, men lite mer exponeringstid under nästa säsong kanske kan avsslöja mer. Eller UAA-s riktiga teleskop :D

Med vänlig hälsning,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------