M81 Bodes galax - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M81 Bodes galax - Anders Hemlin

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 Bodes galax
Exponering: L:41*6 min, RGB 3 * 10 * 6 min, Ha 19 * 6 min
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Nu har jag lagt till lite Ha så att väteregionerna ska synas bättre. Mer färg och bättre luminans behövs.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Timo

Re: M81 Bodes galax - Anders Hemlin

Post by Timo »

Anders,
har jag fattat det rätt ?
Du har 41 x 6 min luminans, alltså över 4 timmar ?
Vidare har du 1 timme i varje färg förrutom HA ?
Mig veterligen borde du få fram mer med den långa exponeringstiden ! Jag blir verkligen förbryllad.
1timme 20min luminans och 20 i var färg borde ge lika bra bild eller är jag helt ute och reser ?
Ta inte illa upp, jag är bara förvånad.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Anders

Ser att du fått in H-Alpha datat i bilden nu också som du visade här för något tag sedan. Det ger verkligen efekt till bilden! Håller kanske med Timo också om att man kanske borde få mer detaljer. Men och andra sidan så har jag upplevt ibland att det finns en gräns. Två timmar eller fyra på vissa objekt ger inte mer. Tror detta gäller framförallt vissa Galaxer. Skrev faktiskt det om denna Galax för tre år sedan då jag tog mitt bästa försök på denna.

"Nytt exponerings rekord för min del. Hela tre timmar blev resultatet av två fina kvällars exponerande. Jag fotograferade väl ungefär i fem timmar men tyvärr så var det en liten bris som förstörde en del av bilderna. Jag var även extra hård i gallringen så att jag bara tog med dom absolut bästa. Vad kan man nu säga om en så lång exponering?
Bilderna blir bara bättre och bättre ju längre man exponerar. Men mellan två timmar och tre så tycker jag mig inte kunna se någon större skildnad."

Kan det ligga något i detta eller är det bara jag som har en dålig teori :D Den är ju i helt motsats till Terjes teori :D

Mvh //Micke
Starsoft

Post by Starsoft »

Jag tycker inte man kan jämföra timme för timme när man exponerat olika serier, transparansen kan utan vidare variera typ 2 magnituder från gång till gång och då talar vi om en skillnad på 5 gånger i exponeringstid, en timme den ena gången motsvarar 5 timmar en annan gång. Transparansen var dålig när jag tog den här serien så jag tycker det är helt naturligt att resultatet blev klent, även seeingen var dålig så det är därför jag krympt bilden så mycket. Om det inte hade varit så dåligt med fotande på senare tid hade jag nog hoppat över den här serien.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Timo

Post by Timo »

Hej Anders och Micke,
Anders har vad jag förstår en monokamera så detaljerna bör bli bättre med längre exponering i luminansdelen.
Inte tycker jag att bilden är dålig, absolut inte och vår nordiska atmosfär spelar naturligtvis en stor roll.
Men t.ex. centrum är utbränd och där finns garanterat mycket mer information i råbilderna.

Anders, dina råbilder på M82,an, för att tala om annat, hade varit intressant att "sätta tänderna i" för att se om jag bara svamlar eller där ligger någon sanning i det :D

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Bengt

Post by Bengt »

Många timmar på detta objekt .

Jag tycker den är snygg.Runt och fint.

Man undrar var Rgb blivit av för stjärnorna är ju nästan helt vita?

Kanske lite finputsning av din bildbehandlingsteknik hade gjort att den fick lite mer sting i färgerna?

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Anders, dina råbilder på M82,an, för att tala om annat, hade varit intressant att "sätta tänderna i" för att se om jag bara svamlar eller där ligger någon sanning i det
Jag kommer strax att lägga upp alla mina råbilder på en egen ftp server för nedladdning, ett bildset är normalt på många hundra meg så det är nog svårt att hantera på något annt sätt. Någon som har några tips om lämplig ftp-teknik som jag kan använda? Fast länk som tillåter ftp server har jag redan fått tillgång till genom min flytt.
Man undrar var Rgb blivit av för stjärnorna är ju nästan helt vita
Det är mycket mystiskt, jag behandlade M51 strax efter på samma sätt och där blev det för mycket färg i stället, när jag försökte dra på färgen i M81 så såg den bara konstig ut.

Som ni kanske redan anar så är jag mest intresserad av tekniken runt själva fotandet, har inte lagt ned så mycket tid på att lära mig bildbehandling än så länge. Den optimala bilden är för mig en bild som inte behöver bildbehandlas.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”