NGC 2264 Kon Nebulosan - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC 2264 Kon Nebulosan - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2264 Kon Nebulosan
Exponering: 18x5 90 minuter
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Eeeeeh, jag vet inte vad det blev av detta? Tvekade ett par dagar på att
lägga upp den så ni fick se detta misslyckande? Ja jag vet inte vad man ska
kalla det. Färgerna stämmer inte överens mot vad man ser på nätet och jag har
ingen aning varför det blev så här.
Nebulosan är extremt ljussvag, det är en sak som är säker. Den ligger också
förhållandevis lågt sett från min horisont. Det var riktigt kallt, men det har
inte påverkat förr. Provade att bildbehandla på olika sätt men vad är det för
färger? Grönt finns inte i rymden har jag hört, eller?
Kan jag ha fått imma på kameran? Det ser ut som det är en stor "donut" i
mitten. Och andra sidan så verkar det till att vara ett mörkare parti där om man
ser på andra bilder. Skärpan verkar till att vara OK... eller?
På något sätt gillar jag ändå bilden. Väldigt mycket stjärnor är där! Hyfsat
runda är dom också, kanske? Ingen "blaffa" på den stora stjärnan! Ingen is på
linsen denna gången. Ser ni konen föresten?
Den ligger till höger om centrum, horisontellt. Mycket märklig bild!
Mvh //Micke

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: NGC 2264 Kon Nebulosan - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Nej jag kan nog hålla med om den ser konstig ut.

Skulle nog vilja säga detta är ett typiskt smalbandsobjekt. Tror det är därför dina röda partier inklusive konen är så otydlig.

Men bilden tycker nog jag ser ovanlig oskarp ut för att vara tagen med en refraktor .Min terori är att det beror på blandning mellan dålig seing eller kankse mer dålig transparent natthimmel och att din tub inte ger samma fokuspunkt i de olika våglängderna.

Dessvärre tror jag den lider av rätt krafiga ljusföroreningar på denna bilden.Jag vet ju du har gatlampor rätt nära ditt obs. Är det lätt dis så får man ju dessa ljusreflektioner överallt på natthimmeln.
Kanske hade din bild blivit bättre med en flat. Om du inte har någon kan du ju köra det artificiella i maxim.dl.

Tycker det är jättebra du lägger ut även bilder som har en del konstigheter man lär sig alltid massor på att analysera vad som ibland kan gå snett.

Stjärnorna ser mer runda ut än på länge.

Bengt
Timo

Post by Timo »

Micke,
det där ringformiga är säkert ett optiskt fel. Vinjettering brukar bli mörk i kanterna medan du har det tvärtom.
Har du stort chip till liten tub ?
Flats behövs om du skall bli av med det.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Ja vid närmare efterforskning på nätet så visar det sig kanske att det krävs långa subb-exponeringar eller filter för att få fram mer av denna. Jag tror även att jag behöver ta flat bild för att få rätt på det hela. Har slarvat med detta hittills. Men vid så här ljussvaga objekt kan man nog inte fuska [:D]

Jag har provat med artificiell Flat från Maxim DL, men då uppkom delvis det konstiga gula fältet. Utan blir det andra problem. Så i morgon ska jag ut och ta lite Flat bilder och se vad man kan göra.

Mvh //Micke
Timo

Post by Timo »

Micke,
ett tips för att få bakgrunden jämn på astrobilder. (Kanske inte på denna )
I Maxim använd "Flatten background" och klicka på så många punkter du behöver = tills du är nöjd.
Det uppstår ljusa regioner när du gör det men det är bara klicka på nytt i dessa områden så försvinner de så småningom :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Timo

Provade lite, blev något bättre. Beskar den på ett annat sätt. Mecka lite med färgerna. Blir nog inte bättre än så här. Ska ge mig på den med H-Alpha nästa gång :D

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Den blev klart bättre nu.

Om det nu är en flattener som fattas och som är orsak till din "ring" som Timo nu anger som en orsak.
Tycker jag det är konstigt att inte stjärnorna blivit utdragna. Du hade väl inte croppat bilden Micke?

Bengt
GAIS

Post by GAIS »

Jag glädjer mig mest att du levererar igen - gör kul.
Själv väntar jag på min Atik 4022...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Ja det känns som man är lite på gång igen :D Fick mitt 2" H-Alpha filter nu i veckan och hoppas nu (som vanligt) på lite bra väder. Insåg att filtret inte passar i mitt nuvarande filterhjul så även det måste uppgraderas. Får väl köra med av och på metoden så länge.

Bilden är lite kroppad på höger sida. Resterande sidor är orörda. Jag har en aning om vad det kan vara faktiskt. Erik skrev (på Astros forum) att det kunde vara ljus inne från observatoriet. Det blir ju endel rött och grönt ljus där inne faktiskt och sen tror jag att jag gjort en "groda". Har inget värmebälte till Astro 102.an och i och med isbildningen sist så tänkte jag att jag var tvungen att ha någon form av dagg kåpa. Hittade inget bättre än en bit vävtapet vilket nog inte var så bra! Först och främst för att den är vit. Den är även ganska tunn så allt ljus som kommer på den kan jag tänka mig lyser upp på insidan av denna. Dels rött och grönt ljus från teleskop och kameror men sen även eventuell ljusförorening som trots allt finns i form av avlägsna gatlampor, bilar som kör förbi och ytterbelysning som tänds upp ibland då hundarna ska ut.

Kan tänka mig att detta kan skapa en ljus tunnel och det är den man ser på bilden. Vad tror ni om den teorin? :D

Mvh //Micke

Return to “Bilder”