IC443 - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

IC443 - Lars-Gunnar Wässing

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC443
Exponering: H-alfa 3x20min, RGB 3x10min
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Hej,

Efter mycket strul med filterhjulet, verkar inte tåla under -7 grader, fick sätta ett värmeband runt det, lyckades jag åstadkomma denna bild.

Mvh

Lars-Gunnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: IC443 - Lars-Gunnar Wässing

Post by skafar65 »

Hej Lars

Imponerande långa subbar på 20 minuter! Det ser ju runt och fint ut också! Nebulosan är riktigt fin och man ser liksom "trådarna" i den. Ser nästan ut som en hjärna :)

Blåa troll är väl det enda som drar ner bilden, nått ska det ju alltid vara :D

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Trevligt ännu en lite mer okänd nebulosa. Tycker du har lyckats bra förutom de där blåa trollen som Micke nämner.Ganska enkel procedur att minska de i photoshop.
Det som stör mig mest i bilden är att du låtit där vara så många döda pixlar kvar . Man ser små vita streck nästan över hela bilden .
Använder du sigma clip när du stackar? Så enkelt få bort de så det är bara onödigt låta de vara kvar.

Bengt
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej Bröder,

Tack för edra synpunkter, jag stackade bilderna i Nebulosity först men testade även nyss i Maxim. Vad gör egentligen "Sigma clip"? Jag konstaterade bara att det blev mycket bättre men vet inte exakt vad jag gör. Vilka värden brukar ni använda? Maxim är helt klart ett kraftfullt program. Beträffande långa subbar, jag tycker jag måste ligga runt dessa tiderna för att det ska bli något resultat att tala om, men man hinner inte så mycket på en natt. Bengt kör du med motoriserat filterhjul, vilket fabrikat i så fall?

Jag återkommer med en ny bild lite senare

M.v.h

Lars-Gunnar
Bengt

Post by Bengt »

Hej Lars Gunnar!

Jag brukar mest köra med autostar matching vid stackning men jag har för mig att Rober kör med astrometric. Men då måste man ha kopplat montering även 232 porten har jag för mig så bilderna har får ett värde. Sen gör ju sigma kombine att man slipper de hemska myrstrecken på bilderna. Antar programmet kalkylerar bort dessa vandrande pixlar som man i stort sett alltid får mer eller mindre. Hur som helst funkar det utmärkt på mina grejor.

Jag kör än så länge bara med manuellt tru tec hjul. Nu har det dykt upp lite mer rimliga priser på de motoriserade så idag är där ju inget att tveka på.

Men jag har än så länge mer prioriterat andra prylar bland annat moonlight fokuserare. Ska införskaffa en till min 80mm också som ersätter wo odugliga orginal fokuserare. Vet inte om Megrezens mikrofokus är bättre?
Även om jag kör med JMI:s NGF:s fokusere på den så vill den gärna "glida " ibland .

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Sigma clip fungerar så att programmet först beräknar standardavvikelsen över de aktuelle subarna för varje pixel, därefter kastas alla värden bort som ligger utanför x-sigma. 1-sigma är 32% avvikelse och 2-sigma är 64% o.s.v. Därigenom försvinner enstaka ljusa eller mörka pixels i bilden, nackdelen kan vara att om man matar in ett för litet sigma värde, då tas det bort för många mätvärden och resultatet blir en brusig bild.

Att använda bra kalibreringsbilder är naturligtvis det bästa, då slipper man problemet med hot pixels och andra problem helt.

Själv använder jag ett True Tech filterhjul som har något fel i strömkontakten som jag nu sitter och ska försöka fixa, jag tror det är ett vanligt förekommande fel på dom, vad använder du Lars-Gunnar?

Undrar också om du fokuserar om när du byter filter men ändå får sådana färgfel?

Kul att du kan ta så långa subar, när man använder smalbandsfilter finns nästan inte för långa subar.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
GAIS

Post by GAIS »

Beträffande filterhjul köpte jag Atik Ascom filterhjul.
Måste säga att jag är mycket nöjd (dock efter bara två nätters erfarenhet) därför:

1) Den är tyst
2) Den är snabb och noggrann (nån form av optokoplare)
3) Den är mycket enkel att använda automatiserat i Maxim.
4) Och inte minst - den läcker inte ljus, så "sätter man igen" filter fem kan man köra darks och bias automatikt utan att behöva sätta på linslocket.
Jag kör mina darks just nu i fullt dagsljus - och det funkar fint.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Jag har haft stora problem med mitt Atik Filterhjul, det fixar inte temperaturer under -7C, bara snurrar runt hela tiden. Fick ta ett värmeband från mitt gamla orange C8 (årsmodell 1977) och då funkar det igen efter ca 10min uppvärmning, och gick sedan bra resten av natten. Hoppas verkligen du slipper detta Mattias.
Beträffande dålig fokus så orkar jag inte fokusera om efter varje filterväxling, har ingen stegmotor i fokuseringen utan en vanlig DC motor, så det finns inga adresserade steg för ett autofokus program att bilda en V-kurva på. Funderar på en Moonlight, vad har du för någon Bengt?
En fråga till Anders, använder man någon gång fokalreducerare till ett Newton?

M.v.h

Lars-Gunnar
Starsoft

Post by Starsoft »

Det är nog sällan man använder fokalreducerare till newton genom att de oftast har låga f-tal redan från början. Till min guidetub som är en liten 4,5" newton provade jag att använda en fokalreducerare för jag ville öka synfältet men fokalplanet flyttade sig långt in i tuben när jag satte dit reduceraren så det gick inte. Det lär finnas adaptrar som gör det möjligt att använda reducerare till newton men jag vet ingen som testat.

Moonlite är utmärkta och förvånansvärt billiga, jag har beställt mina direkt från Moonlite i USA (3 st), funkar perfekt http://www.focuser.com/

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Timo

Post by Timo »

Lars-Gunnar,
testa Sigma clip med värdet 3.
Brukar vara ett bra "startvärde" med Maxim eller Images Plus.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Bilder”