Venus 2015-06-06 - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Venus 2015-06-06 - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus 2015-06-06
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Den här bilden av Venus tog jag 20:55 UT igår kväll. Den är filmad genom ett Wratten 47 violett filter och ett IR-blockfilter. Jag använde teleskopet med en Barlowlins som gav mig f/25 dvs ca 5 m brännvidd. Jag filmade en minut med 60 fps med IC Capture, debayrade med Firecapture, stackade de 50 % bästa bilderna med Avistack 2 och gjorde efterbearbetningen i GIMP. Bilden har gjorts svartvit genom att färgmättnaden togs ned till minimum. Venus har vuxit betydligt sedan min förra bild, får se hur länge det går att följa vår inre grannplanet det här gången.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
stoffe

Re: Venus 2015-06-06 - Torbjörn Holmqvist

Post by stoffe »

Imponerade att du är så hängiven trots att det är så ljust om nätterna nu. Bra resultat har du fått oxå :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Ja skall man hålla på med något astroskoj nu så får det ju bli planeterna! Jag kollade på Venus, Jupiter och framförallt Saturnus igår kväll. Seeingen var inte den bästa med den var fin i binoviewern så länge som man tog det någorlunda lugnt med förstoringen. Titan syntes tydligt och Rhea skymtade också. Det har blivit ljusare sedan den 20 maj, då syntes även Dione och Tethys. Det var i och för sig från ett mörkare ställe men frågan är om det spelar någon roll så här års...

En sak som jag har undrat lite över är varför det tenderar att bli en ljus kant på Venus, speciellt när man skärper upp den med oskarp mask. Någon som har några idéer om det? Har sett det både på mina och andras Venusbilder.

/Torbjörn :-)
stoffe

Post by stoffe »

Torbjörn wrote: En sak som jag har undrat lite över är varför det tenderar att bli en ljus kant på Venus, speciellt när man skärper upp den med oskarp mask. Någon som har några idéer om det? Har sett det både på mina och andras Venusbilder.
Jag skulle tro att det är ett stackfel och/eller att din kamera har en mpeg-liknande komprimerande effekt som syns. Det lutar mer åt stackfel. Jag själv har inte fått det på mina två Venusbilder som jag hittills publicerat och inte på någon av de opublicerade heller. Får du samma ring-effekt om du stackar i Autostakkert2 eller i Registax 6? Registax 6 har till och med en de-ringing funktion i fall det finns med på filmen från din kamera.

Astroskoj låter bra! Solfoto funkar ju oxå :good:
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Variabla stjärnor fungerar också jättebra från södra Sverige, även mitt i sommaren. Vi håller på för fullt! Men man måste vara nattpigg förstås.

M v h
Hans Bengtsson
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Det blir en liknande ljusare kant även med stackning med Registax och resultatet blev dessutom inte speciellt bra. Den här bilden har jag stackat med Registax och sedan bearbetat med GIMP och det ser ju inte så skoj ut. Dök dessutom upp en del artefakter i bilden. Den är i och för sig hårt pressad med oskarp mask.

Avistack2-bilden blev bättre...

/Torbjörn :)
v1RGgimp.JPG
v1RGgimp.JPG (6.96 KiB) Viewed 2526 times
stoffe

Post by stoffe »

Torbjörn wrote:Det blir en liknande ljusare kant även med stackning med Registax och resultatet blev dessutom inte speciellt bra. Den här bilden har jag stackat med Registax och sedan bearbetat med GIMP och det ser ju inte så skoj ut. Dök dessutom upp en del artefakter i bilden. Den är i och för sig hårt pressad med oskarp mask.

Avistack2-bilden blev bättre...

/Torbjörn :)
v1RGgimp.JPG
Hej Torbjörn!

Jag ser att något har gått fel i bilbehandlingskedjan. Jag vet inte hur du satt dina alignpunkter och vad du valt för referens frame? Jag brukar handplocka en som ser bra ut. Vad satte du för "threshold" för att sorta ut dina bästa bilder?

Sen ser det ut som att du dragit i bilden väldigt hårt med wavelets. Ett tips är att trycka på reset innan du börjar dra i waveletsinställningarna.

Att din bild ser bättre ut i Avistack är det inget snack om men däremot har din kant en mjukare övergång och ser inte lika påtaglig ut i din överskärpta bild som du bifogat i ovanstående inlägg. Om du vill testar jag gärna i autostakkert2 och photoshop cs 6 så kan jag se om din kant blir kvar? Dela filmen på lämplig molntjänst så kan jag kika på den. Skicka PM om det.

Ett vanligt stackfel på t ex Saturnus är att man får något som ser ut som Enkes delning men som ligger på fel plats. Jupiter kan ibland få en liknande ring-effekt som din Venus.

Return to “Bilder”