Komet C/2015 F5 SWAN-Xingming

Bilder från galleriet
Post Reply
Bengt

Komet C/2015 F5 SWAN-Xingming

Post by Bengt »

http://www.astropixlar.com/kometmapp/KOMET.gif

5 minuter mellan hoppen i länken ovan på dessa råbilder av kina kometen. Den rör sig snabbt och var lätt hit visuellt igår.

Det var nr 2 av Swan kometerna man plocka. Hur många finns det?
ps( Ni får öppna bilden nedan i ny flik om den ska visas på vettig sätt. får skalaner när jag hinner.)
Image
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Re: Komet C/2015 F5 SWAN-Xingming

Post by Hans Bengtsson »

Sådana här bilder och animationer gillar jag skarpt, bilder med dynamiska skeenden. Också roligt att du såg kometen visuellt i teleskopet!

Jag blev lite nyfiken på namnet Xingming och googlade. Namnet kommer från Xingming-observatoriet i Kina, varifrån kometen oberoende upptäcktes. De har där särskilda projekt för att hitta olika typer av celesta objekt. Upptäckten gjordes av Guoyou Sun och Xing Gao. Observatoriet är döpt efter amatörastronomen Zhou Xingming. Så faktum är att Xingming är namnet på en person men inte på någon av dem som upptäckte kometen... trots att en av dem faktiskt heter Xing ... det blev lite rörigt, skriver i mobilen.

M v h
Hans Bengtsson
Bengt

Re: Komet C/2015 F5 SWAN-Xingming

Post by Bengt »

Tack Hans!
Ska erkänna jag blev lite osäker på den eftersom den var så mycket tydligare än jag förväntat mig. Visuellt påminner den om en svag variant av M1. Jag fick dubbelkolla så jag inte blev lurad av ett deepsky objekt. Förståeligt Messier ville ha en lista på dessa..Klart sevärt objekt.

Tog även en serie på lovejoy. Lovejoy flyter i animeringen fram mycket långsammare äm denna "Kina" komet.

Return to “Bilder”