NGC2244 high res Rosetta Nebula - Mattias Klasson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC2244 high res Rosetta Nebula - Mattias Klasson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2244 high res Rosetta Nebula
Exponering: 10x6min + darks
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Jobbade om tidigare bild lite. Lite hårt processad kanske. Men dat var lite nytt för mig att processa bilder i typ 2200x2200 pix... Comments mot den förra eller vad som helst.
Förövrigt är det kanonväder här i Götet igen - men idag blir man inne och slappar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: NGC2244 high res Rosetta Nebula - Mattias Klasson

Post by skafar65 »

Hej Mattias

Eftersom du tyckte jag var för snäll förra gången och julen är över så ska jag plocka fram sågen :D Tycker centrum av bilden är hel OK, lite överarbetad kanske med lite för mycket "blurr". Ser disigt ut och kanske var det så också när du fotograferade? Tyvärr blir denna effekt bara mer och mer tydlig ju längre ut på kanterna man kommer på bilden. I kombination med detta så har du kört lite selektiv skärpa (vad jag förstår) på detaljerna i nebulosan. Detta ser för behandlat ut. Man kan inte ha för mycket skärpa på vissa detaljer medan kringliggande saker är helt suddiga (tycker jag).

I den stora varianten ser man nu också allt för tydligt att du har stora problem med vinjettering! Riktiga problem! Så stora att jag hade övervägt att inte använda dessa delar av bilden. Men jag förstår ju att du vill ha med hela objektet. Här räcker inte bildbehandlingen till och hela bilden spricker liksom upp och bildar små kolonier med "myrornas krig"! Svarta och vita riskorn som för en kamp i den softade blodröda bakgrunden! :D Ahh nu var jag lite för elak :D

Nej jag föredrar helt klart den gamla varianten! Där har du en helt annan balans mellan skärpa och blurr. Färgen är också mer naturlig. Sen visar du den inte i full storlek vilket denna bilden inte tål med tanke på vinjetteringen.

Ok, där fick du lite att bita i :D Hoppas du tar det som positiv feedback! Själv vågar jag väl inte lägga ut min bild på M42 här i eftermiddag :D
GAIS

Post by GAIS »

Saklig och bra kritik är vad man vill ha - tack.
Jag håller med dig generellt - den "gamla" var klart bättre.
Körde helt klart för mycket noise ninja (bl.a.)

Dumt nog tog jag dessa bilder utan flattern - bara för att kolla hur det blir = aldrig mer.

Nu väntar jag på din M42 :wink:
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Tycker också den gamla var bättre. Brusreduceringen har gett nebulosan en lite plastig känsla. Gillade också färgskalan i den tidigare versionen bättre. Hade man inte sett den tidigare varianten hade man tyckt denna varit fin :)

Märks att du har problem med field cruvature som ger utdragna stjärnor i hörnen. Din flattner hadde gjort lite underverk där antar jag.

Vinjetering ser jag itne så mycket av men det går ju lätt att kompensera med en flatfältsbild.

Return to “Bilder”