Gatuastronomi i Kina - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Gatuastronomi i Kina - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Gatuastronomi i Kina
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 16-35/2,8 MkII
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: En fotografvän som precis har kommit tillbaka från en resa till Xi'An i Kina mailade de här bilderna till mig.
Jag tycker det ser ut som ett otroligt bygge så jag bad om lov att få lägga upp dem här på Astronet och hoppas att andra blir lika fascinerade som jag blev.
Det ser ut som om ägaren har monterat dessa jättetuber på flaket till någon form av lokal Vespa och åker runt på stadens torg och förevisar stjärnhimmeln för folk.
Den blå lampan känns nog mera Science Fiction än praktisk men det kanske ändå inte finns något mörkerseende att bevara!

/*Peter R

PS. GIvetvis stämmer inte info om fotograf, kamera och objektiv i rubrikerna DS

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Re: Gatuastronomi i Kina - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Fascinerande!

Om man googlar på ...
Xian telescopes bilder
... så hittar man fler bilder, och det tycks som du skriver handla om någon sorts vespa eller flakmoped som man fantastiskt nog lyckats montera denna utrustning på.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R

Post by Peter R »

Tack Hans,
häromdagen när jag försökte googla hittade jag ingenting som var relevant men med bildsökning dyker det upp en hel del.
Min vän Alex kunde inte ge så mycket bakgrundsinfo men jag förstår nu att det är en betalande turistattraktion, därav de glada julgransbelysningarna på tuberna :D
Kollektiv Jupiterobservation: https://deanhackett.files.wordpress.com ... c_0783.jpg
Kanske något för oss att ta efter till Astronomins Dag och Natt!

/*Peter R
Corpze
spamtest: JA

Post by Corpze »

Haha, detta är ju smått fantastiskt :-) vilka enorma tuber :good:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula

Post by timokarhula »

Sådana tuber lär behövas för att kunna se något över huvudtaget från smogens Kina. Jag kunde inte se en enda stjärna från Peking eller Shanghai under solförmörkelseresan 2009. Däremot kunde jag skönja Arcturus från byhålan Hangzhou (då 6.3 miljoner invånare). Inte ens från landsbygden nära Vietnams gräns syntes stjärnorna bra. Det är sorgligt ställt med himlens kvalitet i Kina.

/Timo K

Return to “Bilder”