Objekt:
Exponering: 3 st 60 s R/G/B
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: Det verkar som seeingen har varit med mig den senaste tiden. Jag är själv fashinerad utav vilka detaljer man kan få fram med denna teknik. Bilden är fjärrfotograferad innefrån medans teleskopet fick stå ute själv och frysa utan mig. Autoguidat och för första gången har jag gått över till 12-bits läge vilket jag nog bör fortsätta med. Rekommenderas om ni har en kamera som stödjer det vid bra seeing! Det är en äkta RGB-bild utan konstig bildbehandling. Jag har enbart skärpt kanalerna var för sig och gjort slagit ihop mina tre monokroma bilder till en RGB-bild i Maxim DL. Stackad i Autostakkert2 med 46% behållning av bilderna. Kameran är körd med 60% gain med automatiska filterväxlingar. När teleskopet är igång och guidar på Jupiter så sitter jag inne och fokuserar så gott jag kan, när jag väl är nöjd med fokus trycker jag på inspelningsknappen utan att behöva göra någonting annat alls förens nästa sekvens är redo att tas. Putta fokuseraren in någon enstaka 1/1000 mm och sedan fortsätta sekvenserna.

Klicka for att se stor version av bilden